Coa mochila ó lombo

sábado, 24 de decembro de 2022

Os cantos do Nadal


De todas as músicas que ambientan cada momento do ano, son as de Nadal, sen dúbida, as máis inconfundíbeis. Xa dende o intre en que os nenos de San Ildefonso nos animan a través de radios e televisións cos seus recitados de números e euros como se fose a abertura dunha ópera onde non falta, como en calquera obra que se prece, amor, receos e final feliz. E para cada pasaxe o seu canto, xa sexa con Panxoliñas, Vilancicos, Nadaliñas, Xaneiras, Manueles, Aninovos ou Cantos de Reis, a fin de recrear e personificar este solsticial momento do renacer da natureza.

Murguía, nun artigo de 1915, dinos que os mestres de capela das catedrais galegas tiñan a obriga de facer unha composición para as celebracións de Nadal, en que, en palabras do Patriarca, era forzoso que entrasen, como un acerbo común, os aires populares do país. E hoxe, grazas á recompilación dos nosos musicólogos, moitos deses cantares están recollidos e con eles a transmisión do sentimento popular sobre ese mito tan celebrado que empeza cunha obrigada migración de retorno á terra de orixe e onde, segundo a panxoliña, son rexeitados e non encontran máis ca unha corte onde María consola a Xosé por non ter con que pagar a pousada: Non te apenes Xosé, non te apenes por nada, que máis cartos queres ca isto que me acompaña.

Din os evanxeos que co Neno Xesús naceu a luz do mundo, e os nosos fistores e poetas populares fanse eco desas palabras contando a modo de diálogo: —Abre as portas, porteiro, a Xosé e a María. —Estas portas non se abren ata que Deus traia o día. E cando a luz do día chega córrese a voz: Din que está nunhas palliñas, o Nenos Deus tan recente, máis guapo que un sol nacente de abril polas mañanciñas.

Máis, cando tras esa noite longa e fría nace o Neno-Sol, o casto pai fica coa dúbida da súa paternidade, tal e como tamén se relata no evanxeo e en tantos gravados, relevos e representacións medievais onde san Xosé aparece caviloso e arredado da escena, como indica esoutra panxoliña que cantamos no Barbanza: O meniño está nas pallas, súa nai está con el. San Xosé tamén está pasmadiño cara a el. Un “tamén” que aparece neste último verso para incidir nesa dúbida que o home ten, a pesar de que toda unha veciñanza formada de xente humilde vén agasallar e felicitar ó naipelo e a seus pais, Da miña aldea con presa veño, con grandes ganas de ver ó neno. E tan engaiolados quedan coa visión divina que: Con un sombreiro de palla, un galego a Belén foi, e mentres adoraba ó Neno comeulle o sombreiro o boi.

Para brindar e celebrar tan sinalado acontecemento, dado que as despensas dos humildes son escasas, cántanse os Nadais pedindo o aguinaldo: Esta casa está ben faiada, faiada de papeletas, o señor que vive nela hanos de dar cen pesetas. E por se quedase dúbida da pobreza dese matrimonio, os que chegan ó cubil da mula e o boi, lamentan coa ponxoliña: ¡Miña xoíña, como che vexo, todo en coiriños tomando o fresco! Porque se pensas pasar o inverno, desta maneira non levas xeito.

Pero, lamentos aparte, séguese chamando á xente para que coas súas ofrendas de leite, queixo e mel axuden a sacalo adiante: Vinde os que a xebra segades na baixada da marea. E veñan as panadeiras co seu pan fresco de trigo, e as que lavan ó abrigo e as que cultivan as leiras.

Mais como non todo pasa diante do presebe, tamén no camiño dos Magos acontecen cousas coa xente da veciñanza: Os tres Reis Magos van para Belén, quitaron os zocos para correr ben. Lupe da Caveira failles o café, Esperanza de Macario peneira de Pé.

E tras tanta aventura con persecución incluída e fuxida da terra nai (¡que estampa tan galega!), seguen os petitorios casa por casa para celebrar o solsticio e a chegada do aninovo e a Epifanía como colofón da esperanza; e así como os peixiños beben e beben, tamén os cantantes galegos piden: Déannos o aguinaldo que traemos moita sede, un cabazo de bo viño e dous litros de augardente.

E todos a celebrar e a brindar pola esperanza dun bo renacer da luz e da natureza.

                                                                Francisco Ant. Vidal

 

(Este artigo foi publicado no especial de Nadal da edición de Barbanza de La Voz de Galicia)






Ningún comentario:

Publicar un comentario