sábado, 26 de abril de 2025

Especies invasoras

     


¿Que sería de nós sen as patacas que acabaron convertidas en produto autóctono e insubstituíbel dende o punto de vista culinario? ¿Que valor ten unha caldeirada, un cocido ou uns ovos fritos sen elas? Aínda estou por ver que algún afamado cociñeiro faga a empanada milla de patacas. Dous produtos foráneos pero tan integrados na nosa dieta coma o lacón con grelos ou a caldeirada de raia.

Sen embargo, cando frei Rosendo Salvado agasallou a Montero Ríos cuns exemplares de eucalipto, para a súa finca de Lourizán, onde tiña a garbo coleccionar plantas de todo o mundo, nin se imaxinaba que se abrirían grandes debates sobre a praga en que se converteu o seu cultivo. Naquel momento era unha árbore tan curiosa, que o político contratou a Ovidio Murguía para que llos inmortalizase por medio dos pinceis. E que ben estariamos se non houbese tantos enchéndolle o ollo ós depredadores medioambientais.

A historia da flora e fauna, unhas veces invasora e outras invitada de luxo, remóntase ó principio da humanidade, traendo e levando dunhas terras a outras aquilo que nos parecía máis exótico ou máis necesario. Cos romanos entraron moitas árbores antes descoñecidas, pero igualmente nós trouxemos e levamos a América todo tipo de plantas. ¿Que pasaría se nos sacasen os tomates da dieta ou os kiwis e aguacates para as sobremesas? E agora, coa primavera reverdecendo os campos, dubidamos de ata onde podemos pisar un verme ou arrincar unha flor, cales son dignas de protección e a cales debemos extirpar polo ben da natureza. A lista de plantas e animais foráneos é longa, por aí andan as velutinas, as algas xaponesas ou ese picudo roxo que dende o sur de Asia chegou ata a Barbanza para que as súas larvas acaben con todas as palmeiras.


Hoxe hai unha campaña para erradicar os plumachos oriúndos da Pampa arxentina, que algún día adornaban a mediana da autopista entre A Coruña e Santiago, onde moitas persoas, con grande risco para as súas vidas, paraban para arrincar algunha a fin de engalanar algún floreiro. É o que teñen esas herbas e arbustos alleos, que nun principio parécennos exóticos e acaban sendo unha praga, como as acacias, tan adaptadas a nós que ata as temos por nativas, apreciando esas fermosas flores que tinxen de amarelo as ladeiras barbanzás ó final do inverno. Plantas e animais que, descontrolados, invaden o territorio e atentan contra a fauna e a flora autóctona, pasou con aqueles visóns que corenta anos atrás, fuxidos das súa gaiolas se convertían en voraces depredadores, ou cos cangrexos roxos, que un día foron introducidos nos nosos ríos e acabaron levando a culpa de exterminar os poucos cangrexos indíxenas que aínda quedaban.

O percorrido é sempre o mesmo, primeiro engaiólanos o exótico, e logo convértese nun problema. Outras veces veñen clandestinamente na adega dalgún barco ou pegados ó casco, como unha inocente herbiña ou un molusco que, en chegando á ría despréndese e toma posesión do territorio.

Hai uns meses Xulio tróuxonos a mala nova do achado de planarias, unha especie de verme propio do Pacífico, que apareceu en portos asturianos e ameaza con vir cara o oeste, atraídos polas bateas, pois é un insaciábel devorador de ostras e mexillóns, unha das nosas principais fontes económicas.

Francisco Ant. Vidal

(Este artigo foi publicado na sección Lingua Proletaria, na edición de Barbanza de La Voz de Galicia).

 

sábado, 12 de abril de 2025

A carnívora divindade



O Abel ese da Biblia nunca me caeu ben, sempre o tiven por un lacazán, sen máis preocupación ca mirar que non se lle perdesen as ovellas, e para iso seguro que tiña algún can que lles botase un ladrido mentres el tocaba a frauta. Pola contra, Caín, pasaba o día rompendo o lombo, dándolle ó sacho verán e inverno, ventase ou chovese. Xa coñecedes o conto, ó primeiro éralle doado sacrificar algún carneiro de cando en vez para proveer ó seu deus de proteínas e ácidos graxos, mentres que o segundo, tras pelexar coa incerta climatoloxía, que non sempre lle permitía encher o hórreo, ofrecíalle a deus unha dieta vegana; e aí comezou a primeira discriminación por antipatía na historia da humanidade, o gandeiro cada día era máis favorecido e o labrego era máis pobre.

O que lle faltaba saber a Caín era que a divindade, en todas as relixións, é de ampulosos gustos carnívoros. Non hai máis que ver aquelas grandes hecatombes de cen bois ben cebados que os gregos lle dedicaban ás súas divindades, todo un dispendio que ó final tiñan que aproveitar os sacerdotes e devotos máis fieis para non desprezar tan abundante churrascada. E, como a historia nos vén demostrando, ó final, os representantes da divindade herdaron os gustos dos seus representados, non sei se por vontade ou por obriga, e o que aqueles non comían papábano estes.


Eses sacrificios de animais, verdadeiros sacrificios económicos para  devotos e penitentes, elevaba ó ceo gorentosas volutas de fume que para os deuses era suficiente manxar, co que os seus intercesores fóronse acostumando a quedar coa grellada sobrante ata aborrecela. Así, a cousa foi evolucionando e acordaron que tamén se podía ofrecer o animal vivo (para un cocido ou para a cría en granxa), ou outros elementos dependendo da época do ano, tal trigo, millo ou bocois de viño, para que os mediadores fixesen con el o que mellor lles prestase. Aínda non queda lonxe aquel tempo en que por Pascua, para dirimir o pecado orixinal, era costume que cada muller lle doase unha ducia de ovos ó párroco.

Agora, tras a Semana Santa, cando visitemos ós nosos santos benfeitores en romarías na Conlleira, en Tállara, Noia, Corrubedo, no Son ou en Louro, pode que nalgunha aínda se estile o das poxas ó remate da misa maior, onde outrora o momento estelar era cando se poxaba un bo galo de curral ou uns lacóns, para que o santo, aínda que non vaia comelo, nin el nin os seus intercesores, agradeza dalgún xeito esa aportación para beneficio do santuario, a fin de mellorar a celebración da festa e o ornato do templo.

Agora xa quedan moi poucos lugares onde se fagan esas poxas e os devotos prefiren botar unhas moedas na boeta para que os intercesores non perdan os bos costumes, e o que antes se ofrecía en especie agora faise por boca interposta nalgún restaurante reservado. Aínda este ano, visitando co amigo Afonso o santo Antón de Ábedes, en Verín, a quen noutro tempo lle ofrecían os chourizos da matanza, no momento de xantar, no mesón onde nos atenderon tamén tiñan reservado un bo cocido para os cregos que viñan de oficiar na capela do santo. Ese día tamén nós comemos coma curas.

Francisco Ant. Vidal

(Este artigo foi publicado na sección Lingua Proletaria, na edición de Barbanza de La Voz de Galicia).