sábado, 25 de outubro de 2025

As cabazas por Defuntos


Ó amigo Xulio tampouco lle gusta o Halloween. Falabamos disto antes de organizar a lectura de Un ollo de vidro, a obra de Castelao, para a véspera do Día de Defuntos.

Aquí temos costumes para celebrar a festividade do primeiro de novembro para dar e tomar, sen necesidade de importalas de fóra. Aínda así aceptamos o Samaín, que por certo, é palabra gaélica que significa o final do estío e o comezo das noites longas, o momento no que, segundo as lendas irlandesas, o Alén e o presente se confunden.

No noso parladoiro, ninguén lembraba a ningún cativo saír disfrazado a pedir chuches polas casas da veciñanza, nin ameazar con iso do truco ou trato, pero si lembrábamos os colares de castañas e os magostos, con esa crenza de que se unha castaña explotaba era unha almiña que subía ó ceo; e como non, as cabazas con forma de caveira e unha candea acesa dentro. Unha tradición que se estende por moitas terras de todo Europa. 

Lembrei cando, sendo eu un cativo de poucos anos, fiquei asustado fronte a unha cabaza-caveira que chispeaba luz polos ollos, o nariz e a boca, estratexicamente colocada sobre un poio na porta da casa. Foi vela e correr na procura do amparo de miña nai. O artífice daquel xogo macabro fora un curmán meu (sete anos maior) e os seus amigos. E aquilo que a min me daba medo ós demais dáballes a risa.

Iso das caveiras de cabaza talladas a punta de navalla e cunha candea dentro era unha maneira de lembrar a morte e xogar co medo duns e a broma doutros, para sacarlle ferro a algo tan tráxico. Xa sabemos que entre nós, a morte, aínda que triste, enfróntase con afouteza.

Pero agora veu Xulio a contarnos que en Irlanda, a mediados do século XIX, publicouse nun periódico de Dublín unha lenda na que un ferreiro borracho, mesquiño e arteiro chamado Jack O’lantern (Jack o do farol), negociou co diaño a súa morte, e tras un longo tirapuxa, xestionando o momento de morrer, comprometeu ó demo a que, o día que finase, a súa alma non ardería no inferno.

Cando Jack morreu, san Pedro, leulle a cartilla e non lle permitiu a entrada no ceo por mor da mala vida que levou. Non era moi do seu gusto a outra estancia, pero non lle quedaba máis remedio ca baixar a pedir pousada, e o demo, que a pesar de ser quen é sempre cumpre coa palabra dada, tamén se negou a darlle entrada por mor da promesa feita, co que o pobre Jack víase condenado a vagar eternamente en Santa Compaña. Mais o diaño, que, como asegura o dito popular, “Deus é bo pero o demo non é malo”, ás veces tamén ten o seu corazonciño, e apiadado del fixo con un nabo unha lanterna, dentro da que ardía unha infernal brasa eterna coa que vagar polo mundo.

Logo, os rapaces, na vez de nabo comezaron a usar cabazas, que eran moito máis doadas de traballar.

Sexa como se diga, é de supoñer que o conto ou lenda naceu para recrear unha tradición popular, porque aquí ninguén coñece a ningún Jack e de cabazas coa candea dentro xa falaban os avós de nosos avós. 

Francisco Ant. Vidal

(Este artigo foi publicado na sección Lingua Proletaria, na edición de Barbanza de La Voz de Galicia).

 

Ningún comentario:

Publicar un comentario