sábado, 26 de outubro de 2024

Lectura de Un ollo de vidro


Contábanos o amigo Xulio como, en certa ocasión, estando en Madrid arredor do Día de Defuntos, quixo ir ó teatro para ver o Don Juan Tenorio, levado por ese ritual de asistir á inmortal obra de Zorrilla en tales datas, tan chea ela de ripios e tan coñecida incluso polas persoas menos atentas a estas cousas da literatura; e como a douscentos metros do despacho de billetes foi abordado por diferentes revendedores de entradas asegurándolle que ía telo difícil para encontrar unha butaca cómoda. E si, a pesares de ser un día de semana o teatro estaba abarrotado.

Arredor do primeiro de novembro celébrase en toda Europa a entrada ó inverno con diferentes manifestacións, tal esa do Halloween, tan arredada da nosa tradición, onde só nos fai gracia ver ós cativos disfrazados de zombis e outros monstruiños máis propios doutras latitudes e doutras literaturas, cando nós temos aquí sacaúntos, meigas, homes do saco ou alarbios que poden dar tanto ou máis xogo ca aqueles.  A mesma esencia do Samaín irlandés é despedir o tempo de sol para entrar nun de frío, que nosoutros celebramos cos populares magostos, a ser posíbel a carón do lume da lareira.

Hai un par de anos, o dous de novembro, o museo de Pontevedra tivo a boa idea de facer unha dramatización da obra de Castelao Un ollo de vidro, para conmemorar o centenario da súa publicación, onde un finado, gracias ó ollo que non lle puideron comer os vermes, é quen de ver, criticar e cavilar dende a Outra Vida sobre o que pasa nesta.

O ano pasado, retomando esa idea, varias asociacións culturais decidiron unirse para facer unha lectura pública da mesma ó luscofusco da véspera do Día de Todos os Santos, e a idea parece que vai callando ano tras ano, á fin os finados que nesa historia aparecen, como as ánimas galegas, están penando polos males que fixeron e tratan de remedialos, sen necesidade de chuchar o sangue ou facer trasnadas.

Non estaría de máis que tamén nos centros de ensino se lle dese lectura a esta peciña que non supera as vinte páxinas (na edición que eu teño), onde se reflexiona sobre o humor, como vemos e entendemos a sociedade, quen son os vampiros e quen as pantasmas, que, a verdade sexa dita, a día de hoxe sabemos máis deles pola televisión, o cine e outros medios, ca dos moitos tipos de ánimas que enriquecen o noso folclore.

Certo que incluso as tradicións máis arraigadas se van perdendo ou modificando ó largo dos anos, para cederlle o paso a outras que entran como no seu día entrou a pataca na nosa dieta, pero o que non se pode perder é a esencia do significado desta celebración onde, en palabras dos etnógrafos Mariño Ferro e González Reboredo, coas nosas ánimas créase unha ponte entre este mundo e o Alén, desmentindo a morte como un punto final.  E iso é o que lemos nesta ficción, onde se nos recorda a nosa relación co Máis Aló, agora que comeza o inverno climatolóxico.

E dado que a obra de Castelao segue tendo vixencia, celebro que se comparta e relea, que nos riamos á conta dun finado que non deixa de cavilar sobre o divino e o humano, á fin é moito máis divertida ca esas outras trasnadas de importación.

Francisco Ant. Vidal

(Este artigo foi publicado na sección Lingua Proletaria, na edición de Barbanza de La Voz de Galicia).

 

 

 

Ningún comentario:

Publicar un comentario