Por
Pepe de Rocaforte
Herminia Borrel, cuadro pintado por Elena Olmos Mesa |
Trátase dunha suposición un tanto fóra
de lugar, máis ben imposible por diversas razóns, pero por unha vez imaxinemos
que en lugar da antipatía instantánea que Kalouste Gulbenkian debeu sentir cara
Herminia Rodríguez-Feijoo Borrell cando seu fillo Nubar casou con ela, o
magnate armenio admitise de bo grao á súa nora e decidise cambiar para A Coruña
a súa residencia lisboeta, ganado polas dotes sedutoras da coruñesa, ¿non
poderiamos gozar hoxe nesta pequena cidade do noroeste das instalacións da
Fundación Gulbenkian actualmente ubicadas en Portugal?
Non sucedeu así, claro está. E aínda
parece ser que se Gulbenkian doou catrocentos vinte millóns de dólares para a
instalación da súa fundación en Lisboa, non foi precisamente por unha especial
antipatía contra Herminia, senón por causa dos continuos desencontros
(económicos principalmente) co seu fillo.
Pero non son os posibles motivos
causantes do comportamento do millonario armenio os que me interesan. Atráeme
máis a figura de Herminia Borrell, descendente dunha familia acomodada de
Camariñas, que acadara unha considerable fortuna en Cuba, gracias á cal,
ademais de ás súas dotes persoais, Herminia brillaría na sociedade coruñesa de
principios do século XX, á que foi presentada nunha festa dada por Emilia Pardo
Bazán no seu pazo de Meirás.
E non só chamou a atención na Coruña.
Desprazada a Londres para practicar o inglés, tamén alí destacaría axiña pola
súa beleza e a súa desenvoltura tan “anos vinte”. Alí coñecería en 1918 ó rico
herdeiro armenio, Nubar Gulbenkian, e tanta foi a atracción exercida sobre el,
que un ano máis tarde o fillo de “Mister 5%”, viaxaría á Coruña para se ver con
ela e, a raíz desta viaxe, anunciar o seu compromiso matrimonial.
O casamento celebrouse en Londres en
1922 e o matrimonio durou seis anos, vividos entre viaxes e continuas festas.
Pero, o que son as cousas: durante unha estancia en Francia, en Deauville,
Nubar ficou prendado por unha nova beleza e Herminia non estivo disposta a
consentilo. Solicitou o divorcio e, con trinta anos e a súa beleza en
plenitude, regresou á Coruña, onde levaría un modo de vida un tanto
sorprendente para a sociedade local daquel tempo.
Afeccionada ó deporte, montaba en
bicicleta e en moto. Máis tarde mercaría un coche, un “seiscentos”, para vivir
a cabalo entre a cidade e o seu pazo de Sigrás, moi próximo ó actualmente
propiedade de Amancio Ortega, outro
magnate coruñés cunha fortuna tanto ou máis importante que a de Kalouste Gulbenkian
no seu tempo.
Logo, un día de 1971, coas facultades
mentais moi mermadas, solitaria no seu pazo, Herminia foi atopada moribunda,
coma unha indixente, entre luxosos
mobles e obras de arte, restos da súa fortuna. Levada ó hospital, morrería
pouco tempo despois. Tiña entón 74 anos.
Se pensamos que Herminia Borrell non
foi unha persoa destacada por unha dedicación filantrópica ou intelectual, non
foi unha científica, nin unha artista, pintora ou escritora, a pervivencia do
seu atractivo procede sen dúbida da modernidade da súa figura
anti-convencional, rompedora de moldes e estereotipos, perfectamente captada
nese retrato, hoxe no Museo de Belas Artes da Coruña, que tan ben reflexa o seu
carácter forte e altivo.
Ningún comentario:
Publicar un comentario