Por
Pepe de Rocaforte
Despois de dúas
entregas sobre escritores esquecidos, un amigo trata de me animar a escribir
sobre escritores galegos en situación similar. Ben pensado, acabaría moito
antes posto a facer un reconto de escritores galegos coñecidos (algúns hai,
creo).
Referíndose á nosa
literatura resulta máis axeitado dicir escritores descoñecidos, e non
esquecidos, o cal tamén nos levaría a outra extensa relación, e á cousa non se
lle ve traza de mellorar. Concretamente hai uns días oía na radio unha
información sobre libros publicados desde 2008 a 2016. Neste tempo, e eso algo
terá que ver, a edición de libros en galego reduciuse nun 43% e o futuro, polo
menos o próximo, non induce ó optimismo.
Este meu amigo
citábame a Francisco Álvarez de Nóvoa, Marcial Suárez, Eduardo Moreiras, Camilo
Gonsar... Pola miña parte tratei de seguir o reconto e viñeronme á cabeza os
nomes de Carlos Durán, Antón Risco, Nacho Taibo (aínda que este ten a punto de
publicar unha nova novela e a ver se con ela vén de novo ó coñecemento dos lectores),
Manuel Riveiro Loureiro...
Cheguei a Silvio
Santiago e aquí pareime un momento. Busquei información sobre el na “Historia
da literatura galega” da AS-PG e só encontrei unhas escasas liñas nas que, por
exemplo, non se citaba para nada “Vilardevós”. Tiven máis sorte na “Gran
Enciclopedia Gallega”, onde Vicente Araguas, alá polos anos setenta, daba unha
ampla e cálida información sobre el e a súa obra. Tamén melloraba a cousa en
internet, onde este autor regresaba por un tempiño á actualidade gracias á
entrega por parte da súa viúva do fondo documental dixitalizado do seu arquivo
persoal. Con tal motivo en 2012 Alfonso Vázquez Monxardín publicaba en “La
Región” un fermoso artigo co título de “A memoria de Silvio Santiago”.
E Armando Requeixo, en Criticalia,
falábanos de “Vilardevós” como unha “estimable radiografía sociolóxica da vida
galega”.
Leo unha vez máis
“Vilardevós” e pregúntome se é un texto sociolóxico, un traballo etnográfico,
unha novela, ou o que é, e a medida que avanzo na lectura voume identificando
co narrador ata chegar a esas páxinas finais onde me vexo sentado a carón seu
no monte, dominado non pola saudade, senón pola angustia diante do paso
irreversible do tempo, sabedor de que ese mundo que tratamos de revivir está
definitivamente morto.
Alí, no punto máis
alto da bisbarra de Vilardevós, na serra de Penas Libres, o protagonista
séntase a contemplar ós seus pes a paisaxe nativa, ou máis ben o devalar da súa
vida. Ante si ten o que lle parece a xustificación do seu paso polo mundo. E
este home nacido en Vilardevós, de onde marchou de mozolo ó Castro Caldelas e de
alí a Ourense, a Madrid, á Coruña, e da Coruña, contra a súa vontade, en 1937,
a América, a través de Portugal, con destino a Cuba e despois a Venezuela, onde
botou vinte anos antes de regresar á Terra, este home, no alto dos seus máis de
cincuenta anos, descubre diante da terra natal a clave das súas máis fondas
vivencias, da súa razón de ser, da inalcanzable felicidade a que todo humano
aspira. Regresa á súa humilde Ítaca, sen Penélope e sen mar, e descubre que aí
estaba comprendido o mundo, un mundo definivamente perdido.
¿E que é
“Vilardevos”? ¿Unha novela costumista? ¿Un tratado sociolóxico? ¿Uns apuntes
etnográficos?
¿Que máis dá? Para
min é un libro que non deberiamos deixar de ler. E de reler máis dunha vez.
Ningún comentario:
Publicar un comentario