Por Pepe de Rocaforte
As nosas vidas son os ríos que van
dar na mar, din os versos gravados a buril na nosa memoria desde os anos
escolares. A vida é unha viaxe, di outra frase lida ou oída por min non sei
onde. Vida. Río. Viaxe. ¿Son os ríos unha eterna viaxe desde o nacemento á
fusión co mar, coa terra no noso caso?
Dáballe voltas a estas miudezas
entre as paisaxes de Irimia unha mañá dominical de percorrido polas terras de
Meira, onde era feira e por ela adiante buscara (xa inutilmente) xente de aquí
e acolá, outros feirantes como os atopados cousa de trinta anos atrás, nunha
visita anterior, tan vivos e de carne como os retratados nos seus libros polo
irrepetible Álvaro Cunqueiro.
Na cabeza íaseme a formar unha
pequena empanada, similar en certa medida á que propón don Claudio Magris, quen
por veces me parece un señor, correcto e comprensivo, que desde unha súa
presunta superioridade condescendente contempla cun particular sentido do humor
as debilidades alleas. Refírome ó un tanto pedantesco inicio do libro deste
señor sobre o Danunbio: ¿Onde está o nacemento dun río? ¿Nunha charca, nunha
fonte, no canalón dun tellado, ou nunha billa que se abre e cerra a vontade no
cabo dun cano?
Nestas andaba cando me veu á memoria
unha viaxe pola Serra de Cazorla á busca do nacemento do Guadalquivir. Un
amable garda forestal, despois de mostrarnos unha pequena cova onde abrollaba a
corrente que se ía converter no gran río da Bética (Vaia, esto tamén me saíu un
tanto superferolítico. Laméntoo), á
miña obxección de que uns metros máis abaixo daquel manancial víñaselle unir
outro con máis auga, ilustroume con claridade meridiana.
¿E
logo por que este outro regueiro non é o Guadalquivir?, fora a miña pregunta. E
o garda resolveuma sen a menor dúbida: os xeógrafos chegaron ó acordo de
considerar como o verdadeiro nacemento dun río aquel que non estiña por máis
seco que sexa o verao.
Agora
a pregunta que me fago é: ¿canto tardará en estiñar o manancial de Irimia ó
ritmo de crecemento das cada vez maiores extensións de eucaliptos que medran
arredor seu? ¿Terémoslle que volver dar a razón a aquel texto da nosa época
escolar que dictaminaba que o Miño nace na Fonmiñá (Fuente Miña, poñía no
libro)?
E
tamén tería outra pregunta sobre a vella afirmación de que “o Miño leva o nome,
pero o Sil leva a auga”. Esta, sen necesidade de medir os respectivos caudais
no momento do seu encontro nos Peares, aclárama don Claudio Magris no citado
libro “O Danubio”, porque ó gran río europeo preséntaselle unha dúbida
parecida: en Passau xúntase co Inn e no momento da confluencia o Inn é máis
amplo, máis profundo e máis caudaloso. ¿Deberíase logo chamar Inn o río que
continúa o seu curso ata o Mar Negro? Pero sentencian os xeógrafos: considérase
río principal aquel que na confluencia forma un ángulo maior co curso que
prosigue.
De
xeito que, coma o Danubio, o Miño pode continuar tranquilo, el forma o ángulo
maior e por tanto seu é con todo o dereito o nome da corrente resultante.
Cuestión resolta.
E cantas cousas aprendín de nacemento de ríos e confluencias.
ResponderEliminar