Por
Pepe de Rocaforte
Sucédeme con
frecuencia desde xa hai bastante tempo de ver un cadro ou ler un libro e
inmediatamente empezarlle a encontrar semellanzas con outro libro ou outro
cadro, unhas semellanzas moi evidentes, pero que ó mellor son eu o único en
velas.
Pasoume agora nunha
visita ó mosteiro de San Nicolás de Anapausa en Grecia, nas Meteoras, onde se
encontran varias pinturas de Theophanis Strelitzas, coñecido como Teófanes de
Creta, de quen debo confesar que nunca oíra falar ata agora. E chamoume a
atención particularmente o seu cadro de “A durmición de San Nicolás” porque
diante del veume axiña á cabeza o “Enterro do Señor de Orgaz”, do Greco.
Non puiden fotografar
o cadro porque no mosteiro non permiten facer fotos, e tampouco encontrei
postais coa reprodución da obra. Busquei en internet e descubrín que Teófanes
naceu na illa de Creta arredor do ano 1500 e alí estableceu escola á cal
algunha información conta que asistiu Doménikos Theotokópoulos, O Greco, nacido
na mesma illa en 1541, onde empezou pintando iconos ó estilo bizantino, para
posteriormente trasladarse a Venecia e a Roma, onde se adaptaría ó renacentismo
italiano, no inicio da súa etapa máis coñecida, finalmente culminada en Toledo
coa realización das súas máis importantes obras.
Conto todo esto
porque despois de lle dar un repaso a unha boa manchea de descricións e
explicacións da obra mestra do Greco non atopei ningunha onde se aludise, nin
sequera de maneira tanxencial, á posible influencia da temática bizantina á
hora de abordar a concepción do “Enterro do Señor de Orgaz”. ¿Será todo unha
suposición miña sen o menor fundamento?
Outra cousa que me
chamou a atención no mosteiro de San Nicolás foi unha colección de caveiras de
monxes que, estas si, puiden fotografar sen problemas por se atoparen nun lugar
case nin visitado nin vixiado. E aquí xúrdeme de novo a comparanza. ¿Non
sabería destes cráneos das Meteoras o artista plástico Lidó Rico, de quen
acompaño unha fotografía da obra “Nacionalizados”, no “Centro de Arte
Contemporáneo” de Cuenca?
¿Como lle chamariamos
a esto? ¿Recreación? ¿Coincidencia? ¿Frivolidade? ¿Ou non terá absolutamente
nada que ver unha cousa coa outra?
Creo recordar que nese momento que recrea vostede, sr.Pepe Rocaforte, hai unha gran emigración de súbditos do I.Bizantino que se refuxian en ..Grecia.A influencia que vostede establece parece moi atinada e interesante.Nada casual nas súas aportación semanais.Agradecidos polos seus artículos.
ResponderEliminarAgradecido a vostede polo seu amable comentario. No referido ó Greco, débolle confesar que non me sinto totalmente seguro das influencias da pintura bizantina na composición do “Enterro do Señor de Orgaz”, sobre todo por non ter encontrado ningunha referencia alusiva a esa posibilidade en canto lin sobre o cadro. Resulta un pouco raro que só eu a vise.
ResponderEliminarPepe de Rocaforte.