Neste mundo de endeusados que nos rodea non creo nos xenios, e
si creo no traballo constante, e en que a aprendizaxe non remata nunca por
moitos diplomas que se acaden, algo que se resume nese refrán tan noso de “Está
o demo a morrer e está a aprender”. O que non se di é se se aprende para ben ou
para mal, se o aprendido encamiña cara a xenialidade ou cara a simple
memorización. Tirando de frases feitas queda clara aquela de Edison cando lle
botaban en cara os innumerables fracasos durante o experimento que lle levou a
patentar a lámpada de incandescencia: Xa coñezo as 999 formas en que a lámpada
non funciona.
Nas artes, salvo os casos contados de xenios que antes dos
trinta xa fixeron a súa grande obra, polo xeral están detrás de cada novela,
poema, cadro ou escultura moitos anos de aprendizaxe, e moita colaboración diso
que agora se chaman equipos interdisciplinarios. Eu sempre lembro que o Fausto de Goethe levoulle máis de
sesenta anos e outras veces sorprendémonos con datas de fabricación tan
curiosas como Animals Farm de Orwell
que só tardou tres meses en escribila, que se ben é unha novela curta, cargada
de verdades de Perogrullo, estou seguro de que ese período de tempo que Orwell
dá vén sendo o que tardou en mecanografala (moito tempo abofé para cento e
poucas páxinas), porque estou seguro que antes de argallala estudiou a historia
do stalinismo, leu as noticias de prensa, entrevistou a algunha vítima do
ditador, discutiu cos amigos e camaradas sobre o ben e o mal do réxime, fixo
comparacións con outros países e ata con toda clase de animais e logo escribiu.
Sen contar con que antes tivo que aprender as artes da escrita en todas as
formas posibles. Case nunca se ten en conta a preparación previa.
Ninguén nace aprendido e os xenios son a excepción que rompe as
regras, a pesares de que todos tivemos algún fillo, neto ou sobriño que ata
sabía pedir o biberón en verso. Nos campos da ciencia é raro ver a un físico
presumir dun descubrimento, sen embargo abundan os blogueiros que descubriron
as grandes verdades universais antes ca Sócrates, Nietzsche ou Heidegger.
E porque sabemos que a aprendizaxe é un proceso longo, ata os
mesmos programas informáticos se están recompoñendo a si mesmos versión tras
versión. O último exemplo de aprendizaxe constante dunha máquina vén da man dun
robot ó que obrigaron a ler toda a literatura dunha poboada biblioteca, e con
todo iso metido no seu disco duro, mandáronlle escribir un poema; e sorprendeu
a todos, facéndolle temer a algún poeta que se lle acabase o choio, que ata
naquilo que pensábamos que non ía haber máquina que nos substituíse, nalgo tan
importante e persoal como é a creatividade, tamén hai máquinas que nos mandarán
ó paro a pouco que nos descoidemos. Mais, unha vez lidos eses poemas por varios
críticos literarios, concluíron que anque teñen rima non teñen ritmo, fixan e
manteñen a unidade temática pero fáltalles musa, e todo porque o aparello
mantense atado ás regras que lle impoñen por aprendizaxe e non coñece algo tan
humano como rompelas.
Noutro experimento, non menos curioso, adestraron a un
robot para que escribise unha
continuación da saga de Harry Potter, e fíxoo bastante ben, máis J. K. Rollwing
pode estar tranquila porque na opinión de todos os expertos saíulle unha novela
fría e sen conciencia. Só era un experimento, e non se sabe se ó cabo de
novecentos intentos non será o primeiro robot candidato ó premio Nobel de
literatura. Unha mágoa.
(Artigo publicado en Língua Proletaria, en La Voz de Galicia edición de Barbanza)
(Artigo publicado en Língua Proletaria, en La Voz de Galicia edición de Barbanza)
Ningún comentario:
Publicar un comentario