Por Pepe de Rocaforte
Nun destes días de atrás conversaba
sobre viaxes cuns novos amigos e ó me preguntaren se coñecía algo de África,
caín por forza nas lembranzas do servicio militar e falamos un pouco do meu
paso por terras do sur de Marrocos.
Acababamos de abandonar o tema cando
nos encontramos con outro amigo, este xa de vello, que me di de entrada: ¿Sabes
que viña pensando en ti e acordeime de cando volviches de África, do servicio
militar, e participamos os dous nunha carreira de 5.000?... Despois a conversa
xa seguiría por outros camiños.
Non pasa unha semana desto cando
outro amigo me manda un WhatsApp con información sobre unha exposición recén
inaugurada en Barcelona, “Ifni. La mili africana dels cataláns. E no mesmo día
chégame outro WhatsApp dun vello amigo que vive en Barcelona pasándome a mesma
información.
Home, a cousa pode ser normal, pero
non me negaredes que cando catro veces se che presenta o mesmo tema, non moi habitual
na túa vida de hoxe, non deixa de resultar curioso.
Outro caso: o venres pasado falando
de lecturas recentes confesáballe a un amigo a miña “adicción” a Lobo Antunes
máis alá da temática das súas novelas, ganado, hipnotizado polo ritmo
envolvente da súa prosa, polas súas espirais narrativas que poden parecer
voltas e voltas ó mesmo, pero son outra cousa sempre en variación e ascenso. Como
diferente é a súa evolución temática, desde os primeiros textos, dominados pola
presencia da guerra colonial (Daquela, creo que era António Viana quen mo
comentaba, todos os portugueses de entre vinte e corenta anos levaban debaixo
do brazo un manuscrito coas súas vivencias bélicas en África. El mesmo, segundo
me confesaría Maria Antónia Fiadeiro, a súa esposa, escribira a súa novela da
guerra, entón aínda inédita e non sei se agora publicada ou lista para
incrementar os fondos da Biblioteca de Orixinais Rechazados, da cal falei aquí
non hai moito).
Volvo
a Lobo Antunes. Desde os seus primeiros temas: a guerra colonial, a perda da
muller, unha certa aproximación á militancia política clandestina, a soidade buscada
e refugada a un tempo, o achegamento a ese mundo periférico que se move na
órbita dos hospitais psiquiátricos, sempre para min o importante non foi o
asunto, senón a súa maneira de escribilo, o modo aparentemente caótica de facer
avanzar o relato, ás intrusións de parágrafos sen relación evidente co
parágrafo inicial, a insistencia hipnótica para envolver ó lector e apreixalo
na súa música, música que podía ir do Jonh Coltrane citado nalgún dos seus
primeiros textos ó Xoán Sebastián Bach que a min hoxe me vén á cabeza cando me
enfrento a un libro seu.
E todo esto contábao un día antes de
ler en “La Opinión” un artigo de Fernando Ontañón, “Palabras literarias”, onde
fala do “pracer de ler polo simple feito de sentir o ritmo que o escritor é
capaz de lle imprimir ás súas palabras”, moito mellor expresado que como eu
sabería facer. ¿Non é eso outra curiosa coincidencia?
Ningún comentario:
Publicar un comentario