xoves, 4 de abril de 2019

NON É UNHA NOTA NECROLÓXICA


                                                                                       Por Pepe de Rocaforte

O vintenove de marzo morría en París Agnès Varda, mentres máis ou menos á mesma hora vía eu na casa o seu documental “Os espigadores e a espigadora”, coincidencia que parece inducirme a redactar a consabida nota necrolóxica, pero non o farei porque é algo que non me gusta moito e ademais pouca cousa sei sobre esta muller.
En realidade o primeiro coñecemento que tiven de Agnès Varda foi hai cousa duns tres meses, cando un amigo me falou eloxiosamente da súa película “A felicidade”. Busqueina, vina, e aínda que lle atopei algunhas cousas matizables desde o meu punto de vista, animoume a buscar máis filmes seus. Non me referirei a eles, a excepción dun par de apuntes sobre os dous últimos que acabo de ver, uns documentais que me pareceron admirables.
“Os espigadores e a espigadora”, do ano 2000, mostra unha Francia pola que, armada coa súa cámara dixital, vai facendo un traballo de “espigadora”, filmando canto chama a súa atención, a partir dunha idea proporcionada polo cadro de Millet, “As espigadoras”.  Varda fai un traballo que, entre outras cousas, fíxome ver como estes rumanos que remexen nos contedores do lixo á rebusca dalgún material aproveitable para sobrevivir, fan algo parecido ás espigadoras doutro tempo.
Neste documental chamoume a atención un grupo de xente que ía a certa distancia detrás dunha máquina recolledora de patacas, collendo as que deixaba perdidas a máquina. Nesa leira, de considerable extensión, colleitan unhas 4500 toneladas de patacas por temporada, que para poñer á venda nos supermercados deben ter un determinado tamaño. As que exceden dese calibre, unhas 25 toneladas, rexéitanas por invendibles. E non só eso, senón que esas rexeitadas (as 25 toneladas citadas) lévanas en camións e tiran con elas.
O outro documental, “Caras e lugares”, é un traballo feito ós seus oitenta e nove anos en colaboración co fotógrafo (“artista visual”, chámanlle nun artigo en El País) JR. Se no comezo do documental anterior, filmaba o seu propio cabelo e as súas mans, como avisos do pouco que lle quedaba de vida, en “Caras e lugares” vémola chea dun optimismo  que só sufriría un pequeno bache cando, acompañada de JR, se achega en tren a Suíza para visitar ó seu antigo amigo Jean Luc Godard, con quen contactara para visitalo na súa casa.
Ese día Varda e JR atopan a porta pechada e as persianas baixadas. Ninguén aparece a abrir, pero nunha vidreira ven escritas unhas palabras: “Na cidade de Douarnenez, du côté de la côté”. A muller achégase a lelas mentres di que Godard é impredecible, un filósofo solitario, pero acabada a lectura, non pode coutar uns saloucos. A mensaxe parécelle clara. “Se fixo esto para entristecerme, conseguiuno”, di. En Douarnenez, explícalle a JR, estiveran anos atrás ela e o seu marido con Godard e Anna Karina. “Du côté de la côté” é o titulo dunha película feita por ela naquel tempo.
Logo pídelle un rotulador a JR e escribe na mesma vidreira: “Gracias JLG por teres algo de memoria e non gracias por terme a porta pechada”. E despois de deixarlle na entrada un paquete de brioches que trouxera para el da súa pastelaría favorita, comenta entre dentes: “Es un impresentable”.

Ningún comentario:

Publicar un comentario