O Curmán de Undochán
E
así como o meu curmán me avisara da perda do salgueiro pingón do Parrote,
agora, agoireiro como el é, fálame doutro exemplar exótico, o cordia
boissieri ou falso pementeiro que había, si señor, na fronte da que foi
biblioteca Menéndez Pidal, veciña a árbore á cafetería “Atalaya”. Pasa que eu
pasaba por alí e, ao igual que aquí fago, frotaba as mans nas follas baixas
para obter un recendo gorenteiro... por máis que algo pegañento: anacahuita
chamámoslle nesta rexión sudamericana, con palabra nahuatl, cando deberíamos
aludila co seu guaraní nome aguaribay (ou aguaribaí). Pois tamén xa non está,
dime Un.
Todas estas morriñentas reflexións botánicas trasladáronme
a unha historia conmovente. Cóntanola Luis Moure-Mariño (1915-1999) en Fantasías
reales. Almas de un protocolo (1961), no que verte aconteceres acontecidos
no decorrer da sua profesión de notario. Intitúlase a historia que nos move “El
poder de Montevideo”.
“Mis huesos se quedarán en este lado del charco... y, sin
embargo, ¿cómo decírselo?, mi alma estuvo siempre ahí... la dejé ahí para
siempre aquel día en que, a la sombra del roble de Basán, me dio mi madre el
adiós de despedida”. Para que engadirmos nada?
Tamén está o adéus, esta volta da moza, nos versos de
Manuel Martínez y González (1849-1894), xeitosamente musicados por Canuto Berea
(1836-1891): “Un sospiro” deste composto sobre a “Rima” daquel, que comeza “A
noite que salín da patria miña...” e segue “Do castaño das citas no cortizo/
unha cruz coa navalla che imprimín.../ Todo, muller, xa se enterrou no
olvido... /A cruz inda está alí!”
Vedeaí duas árbores nosas e duas alleas... de certo xeito
tamén nosas desque aquel ombú (da Crónica 23) e este paloborracho levan décadas
nutríndose da terra coruñesa.
Da retranca popular uruguaia: “-¿Cómo anda?
-Aquí andamo'” (como o galego, non solta prenda!).
Ningún comentario:
Publicar un comentario