Había en Granada un príncipe a quen todos chamaban o
Perfecto, pola bonhomía e correcto comportamento que amosaba desde a máis tenra
infancia. Pero os augures, adiantándose ó futuro, sinalaron sobre el unha
pequena nube que podía vulnerar a súa prognosticada capacidade de goberno,
xustiza e prosperidade para o reino que ía herdar: Había de namorarse. Daquela
seu pai, aconsellado por aqueles varudos señores de bonete e longas barbas,
decidiu encerralo nunha torre onde sería servido por fieis criados a quen lles
estaba prohibido pronunciar a palabra amor.
O recluído príncipe creceu libre de prexuízos, coñecía o afecto dos seus seres
máis próximos e toda a ciencia do seu tempo, pero no seu extenso vocabulario,
por prescrición paterna, non entraba a palabra amor. Mais logo chegou a
Candeloria, cando casan os paxariños, e baixo o firmamento, no piar das aves e
no arrecendo das flores, a prohibida palabra resoou por todas partes, espertando
a curiosidade do Príncipe, e entón... Invítovos a ler a lenda que, contada por
Washington Irving, ten moita máis gracia para deixar ben clara a mensaxe de que
non se lle pode negar a ninguén o coñecemento de ningún tema, porque máis cedo
ou máis tarde este ha de aparecer nalgún dos recunchos da vida para espertar a
curiosidade. E non hai nada peor que mal aprender, pois calquera asunto mal
aprendido será unha pexa imposible de soportar, unha atadura ó medo e á
incultura, e unha carencia que a persoa arrastrará de por vida.
Por moito que os pais sexan os responsables da
educación e aprendizaxe dos seus fillos, o maior error é pensar que os
educadores, cada un especialista na súa materia, non dan a talla, cando en
realidade, estes e aqueles deben ser colaboradores.
Non me imaxino á señora Cooper (da serie televisiva
Big-Bang), tan católica ela, prohibíndolle ó seu fillo Sheldon asistir a unha
conferencia sobre a evolución cando o rapaz tivese a curiosidade de entrar na
aula onde se debatía se o home vén do mono ou o mono do home. Como moito, a boa
nai, crente e crédula, dirá que aquilo é unha xerga moderna e o seu rapaz
desquitarase acusándoa de pór á mitoloxía por diante da razón.
Tampouco podo imaxinarme que por crenza paterna, por
agoiro ou por superstición, o alumnado dun instituto non poida enfrontarse ós
debates sociais destinados a entender e tomar partido ante todo canto van ter
que afrontar ó largo da súa vida. Debater se o modelo atómico de Bohr é
acertado ou non é tan importante como confrontar, diante de expertos que sinalen os
distintos puntos de vista, se as vacinas son boas ou malas ou se as drogas son
necesarias para a economía, para a evasión fiscal ou para adurmiñar ós
cidadáns.
Esta semana faláronme dun rapaz de quince anos
separado por orde xudicial da custodia de seu pai por permitirlle faltar a
clase para poder trapichear con farlopa, quen, como bo augur, xustificábase co
de que lle “estaba ensinando a gañar a vida”.
Distinguir entre se Guzmán el Bueno foi un bo patriota
ou un mal pai forma parte da formación da persoa, sempre baixo a guía de quen
mellor coñeza o tema de que se trata, porque por desgracia, os pais non somos
expertos en todo.
Aprender a distinguir estre Astronomía e Astroloxía é
tan importante como distinguir entre sabios e augures.
(Este artigo foi publicado na sección Lingua Proletaria, na edición de Barbanza de La Voz de Galicia)
Ningún comentario:
Publicar un comentario