Por
Pepe de Rocaforte
Nunha novela que lin
hai pouco Julian Barnes tocaba o tema das reproducións de obras orixinais e
mostrábase belixerante no asunto. “Temos que esixir a réplica, posto que a
realidade, a verdade, da réplica é o único que podemos posuír, gozar e, se así
o decidimos, destruír. Só podemos aproximarnos á cousa real por medio da súa
réplica. Preferimos a reprodución á obra de arte en si mesma, o son perfecto e
a soidade do compact disc ó concerto sinfónico en compañía dun milleiro de
vítimas de molestias de gorxa”. Algo así, máis ou menos, defendíao Torrente
Ballester hai anos nunha entrevista nun xornal que agora non podo localizar.
Tamén vin non sei
onde, nun paso máis adiante, a proposta para esas grandes bibliotecas, poño por
caso a do Trinity College de Dublín ou a da Abadía de Melk, de substituír os
libros expostos (naturalmente en plan “mírame e non me toques”) por pinturas
murais reproducindo o seu aspecto externo. Para o visitante a sensación sería
exactamente a mesma, e requiriríanse moitos menos coidados de conservación,
evitando de paso as posibles alerxias producidas polo po acumulado en todos
eses tomos ordenados en formación castrense nos impoñentes e apabullantes
andeis desde onde nos atemorizan coa súa oculta sapiencia.
Estas ideas tráenme á
memoria unha exposición, celebrada no Museo Etnográfico de Hanburgo, das
terracotas dos guerreiros de Xian, de China. Xa saben: esas estatuas milenarias
descubertas na tumba do emperador Qin Shihuang. As figuras para a exposición
foran cedidas polo Center of Chinese Art and Culture e cando xa recibiran máis
de dez mil visitantes os responsables hanburgueses descubriron que seis
guerreiros e dous cabalos non eran os orixinais, senón réplicas, e non tiñan
por tanto nada de milenarias. En consecuencia decidiron pechar a exposición por
considerarse estafados, aínda que por parte do Centro de Arte e Cultura China
nunca se dixese que aquelas figuras eran as auténticas.
¿Que pasaría se nunca
se chegase a descubrir aquel troco? ¿Ficarían prexudicados na súa facultade de
goce artístico os visitantes da exposición? ¿Ou daríalle exactamente o mesmo?
¿É peor gozar da contemplación dunha reprodución feita coa máxima fidelidade
que os medios existentes hoxe en día permiten?
Esta presunta
necesidade de enfrentarnos ó orixinal, de non aceptar sucedáneos, por máis perfectos
que sexan, lévame a unha interpretación tal vez atrevida: A cultura, a
educación, e todo eso, utilizámolo para nos considerar por riba do común dos
mortais que non poden acceder á contemplación deses orixinais que tanto
interese parece haber en mitificar.
O cal me leva,
volvendo ás propostas de Julian Barnes, á idea de facermos aquí un museo de
reproducións de grandes obras de arte galegas hoxe esparexidas polo mundo.
http://arqueoloxico.com/cgi-bin/weblog_basic/index.php?p=1040 Xa temos, por exemplo, un facsímil da Biblia
Kennikott. Mentres para ver, poño por caso, o Libro de Kells, incunable exposto
na Biblioteca do Trinity College de Dublín, témolo que admirar nunha vitrina
acoirazada, baixo unha luz morrediza para que a luz non lle faga mal ás cores,
aquí a biblia feita na Coruña, se se podían ter máis reproducións dela, ata
poderiamos folleala de cabo a rabo sen temor a prexudicar o libro. E o mesmo
con tantas outras obras, hoxe fóra do noso alcance. ¿Non sería un magnífico
modo de fomentar a nosa cultura?
En fin, como hoxe xa
me estendín de maneira excesiva, paro aquí a cousa. Ata a próxima, amigos!
Excelente trabajo, muy ilustrativo y sumamente interesante para agregar conocimientos.
ResponderEliminarMuchas gracias.Como hija de gallegos me resultó apasionante.
Agradecido a vostede polo seu comentario, que me dá oportunidade para informar sobre algo que cando publiquei este texto deixei no aire por non recordar onde o lera. Refírome ó parágrafo que empeza así: "Tamén vin non sei onde, nun paso máis adiante, a proposta para esas grandes bibliotecas, poño por caso a do Trinity College de Dublín ou a da Abadía de Melk, de substituír os libros expostos por pinturas murais reproducindo o seu aspecto externo."
EliminarO lugar onde vira esa proposta foi nun conto de Vintila Horia.