Por
Pepe de Rocaforte
Non teño
demasiado claro como definir en que consiste para min a “calidade de páxina”
nunha obra literaria. Para entenderme un pouco éme preciso recurrir a exemplos
e comparacións. Dese modo observo as diferencias entre o “desaliño” na
redacción de determinadas obras, cuxo contido por outra parte me resulta
interesante, e a fermosura doutros textos cuxo tema pode non interesarme en
conxunto, pero que fragmentariamente me prenden pola construción dunhas
páxinas, ou só duns determinados parágrafos ás veces, que saben tocar unha onda
emotiva na miña sensibilidade de lector.
Traio esto a conto logo de ler unha
vez máis “Viaje por los montes y chimeneas de Galicia”, de José María
Castroviejo e Álvaro Cunqueiro. Nin o tema da caza nin o da cociña me interesan
particularmente. En canto a Castroviejo tampouco me entusiasma demasiado o
conxunto da súa obra literaria. Pero a tersura das súas descripcións paisaxísticas
está tan lograda, faime vivir de tal xeito a emoción, por exemplo, desas
camiñadas nos amenceres fríos do inverno con que nos regala a conta das súas
aventuras cinexéticas, que non me canso de lelas unha e outra vez.
E como mellor que a miña palabrería
vale mil veces máis unha mostra, non me resisto a citar algúns breves
fragmentos desa fermosa prosa de Castroviejo. Por exemplo:
“A la luz del solsticio invernal la
mano blanca de enero ha soltado sus escarchas. El mar recoge ahora, en inmensa
lámina, los más puros reflejos del espectro bajo la bóveda gris azulada del
cielo. Los mimbrales de la orilla rayan de amarillo los fríos cristales del
agua, que refleja, borrachas de color, a las mimbres del invierno en amarillo y
cinabrio”.
Ou:
“En la madrugada de enero, el Lengüelle,
aterido, busca con ansia la desembocadura en el padre Tambre … Pero también el
Tambre tiene frío, y su onda, bruñida como cinz en el yerto reflejo de la
madrugada, copia tan sólo una negra calcomanía de robles desconsolados, que
extienden, casi sin hojas, su brazos en muda imploración. La braña es, en la
amanecida, un frío humear de aguas sin misericordia, sobre las que se quiebra
un tenue viento agoniado, que quiebra, a su vez, los juncos bajo un cielo
indeciso de papel secante”.
E así cóntanos o “retumbo de los
disparos, que quiebra los cristales de la mañana”. E cómo as “mazorcas ponen su
grito amarillo contra el verde de los cómaros”. Ou fala das “cumbres batidas
por el largo viento montañés del Cebrero”, mentres as “aldeas se arropan en la
hondonada, calentándose en el humo de los hogares, que serpea sobre los
remiendos de mil colores que esmaltan el traje franciscano de la montaña”. E
de repente “una canción, como un
lamento, planea a lo lejos hasta encontrárnosla de pronto dentro del corazón” e
“el concierto se extiende, en apoteosis triunfal, por todo el recinto del
bosque encantado, saludando a la luz que llega como una epifanía de mil
colores”
En fin, así podería seguir enchendo
páxinas e páxinas, pero por non cometer un tremendo pecado de omisión sen citar
ó coautor deste libro, don Álvaro Cunqueiro, palabras maiores da nosa
literatura, quen á calidade de páxina, suma a calidade da súa obra total, vou rematar
cun par de fragmentos seus neste mesmo libro onde ademais de todo, deixa
brillar o pouso da súa suave e deliciosa ironía.
“Y todo entra en cada bocado: el país, su color y su
aroma, la campana lejana, el mirlo vecino, la fuente y el carro que lejos va
cantando, cargado de los últimos maíces.
El aroma del bosque en los días fríos, cuando son de
cristal los charcos, y lo que fue hoja verde dulcemente pudre”.
“La
muerte no parecía posible en la mañana aquella, tan extremada de luz, tan
descansada sobre las cumbres, de tan dilatada y fina arquitectura, ordenando el
aire en nerviosos arcos ojivales”.
Fin
das citas.
É unha delicia ler esa prosa,parece que alimenta o espíritu, e tamén é outra ledicia contar con fino comentarista.
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