Por
Pepe de Rocaforte
Guarda. Praza Velha |
Hai xa moitos anos
escribín unhas notas zumegantes de almibre lírico que hoxe recupero con certo
pudor: “Se unha tarde de outono un viaxeiro -con permiso de Italo Calvino- sube
da estación do ferrocarril cara o píncaro onde se apolica a cidade máis alta de
Portugal, levará de compaña o fungar do vento na charneca e, quizais tamén, o
son dun chocallo avisador da presenza dalgunha vaca solitaria entre as penedas
ó lonxe.
“Polos cumes da serra
da Estrela o silencio faráselle transparente nun ceu de outono contra o que
perde forza o zoar dos coches circulando adoecidos pola vía rápida que vai de
Vilar Formoso a Aveiro. Automobilistas enfermos de velocidade, alleos á
quietude de séculos na que se inmobiliza esta paisaxe montesía.”
Naquela ocasión en
que subía a Guarda viñéronme ó pensamento uns versos de Lorca: “Córdoba. /
Lejana y sola /.../ Aunque sepa los caminos / yo nunca llegaré a Cordoba.” ¿Por
que razón lembrei alí o poema de Lorca, cando ningún punto en común atopaba
entre a cidade andaluza e a portuguesa? Pensei se sería por unha asociación
mental co poema do rei Don Sancho: “Ai eu coitada, como vivo em gram desejo /
por meu amigo que tarda e non vejo; / muito me tarda / o meu amigo na Guarda”.
Pero a idea non me acababa de convencer.
Sería despois, ó ler
“Lorca y el caballero solo” en “Las palabras de la tribu” de José Ángel
Valente, cando atopei a explicación. No seu ensaio fala o poeta ourensán de
como na obra de Lorca se sinte o paso “ó espazo primordial ou á orixe, onde
mito e historia se unifican.”
“Tal vez –continúa
dicindo Valente- haxa poucos poemas de Lorca que en tan breve espazo verbal
arrastre tantas capas de significación non explicitamente declarada como a
segunda “Canción de jinete” ... “As torres de Córdoba son no poema outro dos
grandes símbolos do centro do mundo, do lugar axial –tantas veces representado
por unha cidadela ou un castelo- e a marcha do xinete é a marcha implacable do
xa encamiñado ó centro oculto, ó que se chega ou non se chega, pero ó que se
vai”.
¿E como lle dou hoxe
tantas voltas a este tema? Porque o outro día indo no coche sintonicei “Radio
3” e cheguei a escoitar o remate dunha entrevista en Ourense con José Manuel
Murillo (que lamento non saber quen é) e quizais tamén co fotógrafo Manuel
Vilariño, a quen se nomeaba, pero non puiden oír naquel curto final do espazo.
E nese curto espazo sorprendeume unha pregunta do entrevistador: “A estas
alturas ¿sabe alguén quen era José Ángel Valente?”
Así mesmo. ¿Falabamos
o outro día de autores esquecidos? Pois esto parece ser o que hai.
Ningún comentario:
Publicar un comentario