luns, 23 de decembro de 2019

CRÓNICAS DESDE O OUTRO MUNDO (50)


O Curmán de Undochán
“Caballero?” é unha das fórmulas interrogativas que, cada volta máis sustituída por “Señor?”, utilizan nalgúns comercios para saber que é o que vas procurando neles… A mín sempre me soubo a reminiscencia de “outras eras” –como di a canción “Lisboa antiga”- e estes días estáse crecentemente escoitando co acento caribense de tanto inmigrante venezolano, dominicano ou cubano, -só que pronunciado “cabaiero” no lugar do nativo “cabashero”-, o cal tal vez contribúa á sua supervivencia.                                                                            
            Hoxe, co risco de que me xulguedes reiterativo, e cumprindo a entrega número 50 –que para este escribidor de base é todo un récord-, vouna facer musical tal a Crónica 48. É que a palabra caballero –os portugueses distinguen entre o castellanismo cavalheiro e o luso cavaleiro- transpórtame ao exquisito vals peruano “Fina estampa”, de Chabuca Granda, opacado en parte polo moito máis divulgado seu “La flor de la canela”. Que son duas caras dun mesmo fenómeno: a apoloxía do ser humano, muller e home, con esa mestura de graza verbal e riqueza musical.

            Acho que o máis orixinal do poema é que, fronte a millenta requebros masculinos para a muller, este é xustamente o contrario, o piropo dunha muller para o home. Malia non vir moi a conto, un dá en cavilar se isto é machismo ou feminismo feminino… ou ningún dos dous ismos. A maiores, a música é singularmente ricaz polo seu dinamismo case acrobático.
            O xénero musical latinoamericano chamado vals criollo é o que abrangue estes do Perú (peruano é mesmo o famoso “Nube gris”), en cada país co seu tempo especial, máis ou menos lento (amodiño báilase o brasileiro “Luciana”, de Jobim) e os do resto de nacións, entre eles a nosa: “Desde el alma” é dos que máis gostamos. E todos con ese cheiriño de cousa antiga que aos mozos se lles figurará ainda mais vella. E, por suposto, a Arxentina, representada nesta crónica por “La pulpera de Santa Lucía”, todo un clásico rioplatense (pulpera: muller a cargo dunha pulpería, ou ultramarinos rural).                                                      
Coidamos que estes últimos valses nunca deron chegado ás Europas como si lograron aqueles de Chabuca (acaso mercé á voz de españolas como Ma. Dolores Pradera).
            Este era o xénero que me estaba faltando cando tratei do tango e, pouco, da milonga, a conformaren a música típica (urbana) fronte á música folclórica (rural) de que xa temos falado, Compre, por certo, disterar a milonga de natureza campesina (por exemplo, “Los ejes de mi carreta”) da milonga nada nos arrabaldos citadinos, a xeito de tango acelerado (escoitade “La puñalada”). Aquela milonga, como outros ritmos campeiros, serviu de inspiración a compositores clásicos como o arxentino Ginastera: a sua “Canción del olvido”, con letra do uruguaio Fernán Silva Valdés, habita todos os repertorios dos cantantes líricos ao máis alto nivel. (O nacionalismo musical ten nomes egrexios no Uruguai e máis na Arxentina).
W. Benavides, poeta fundamental da música folc uruguaia,
 ten escrito sobre a nova poesía galega
            En falando de música folclórica: se ben hai unha marcada identidade uruguaio-arxentina, haivos modalidades exclusiva desta banda do Prata. A zamba –tan a miúdo confundida con “o samba” brasileiro-, xunto coa citada milonga, serían un exemplo do primeiro: Yupanqui, Falú ou Rodríguez Castillos son, entre outros, nomes inmortais que as cultivaron en ambas beiras. Mais aquí temos os “cielitos” e os “tristes”, e tamén, ao norte do rio Negro, ritmos comúns co Brasil como a “chamarrita”, que disque véu dos Azores, ou o “shote” (que supomos etimolóxica versión do schottisch que mesmo déu pé ao chotis matritense)… co protagonismo do acordeón (chamado “gaita” polos riograndenses), e inspiradores de poetas tal Wáshington Benavides (1930-2017).
Amalia de la Vega
            Precisamente estáse a celebrar este ano, no seu centenario, a Amalia de la Vega (1919-2000), precursora do folclore uruguaio en tempos en que a muller, contrariamente ao campo tangueiro, era poouco vista neste eido da canción crioula. Algo esquecida durante décadas, omnipresente na nosa nenez, hoxe está a ser reivindicada, dedicándoselle o  Dia do Patrimonio 2019
                                                                                                                         
                                                                                                                                                                       

Frase extemporánea: Segundo o Banco Mundial, o primeiro país do continente en materia de ingreso per cápita anual en 2018 foi o Uruguai.

Ningún comentario:

Publicar un comentario