O Curmán de Undochán
Susana
Soca Blanco-Acevedo
|
Ocorréuseme
facer unha ensalada de intelectuais uruguaianos con algún ancestro galego
(delatado nun dos seus apelidos)… -fora Juana de Ibarbourou e posteriores a
ela. Mais non só os une esta ancestralía,
tamén relaciónanse por esa característica cultural, máis ou menos relevante,
sendo coetáneos entre si, destacando, por certo, catro mulleres.
Unha foi
Susana Soca (1907-1959) quen, tal esoutras duas, pertencía á burguesía
ilustrada, filla do eminente médico Francisco Soca (1856-1922) e neta materna
do destacado político Juan Carlos Blanco (1847-1910) –este, fillo dun coruñés
xa lembrado nestas crónicas, Pablo Blanco.
Esta
muller -á que Onetti lle dedicou póstumamente (1964) a sua novela Juntacadáveres, “por ser la más desnuda
forma de la piedad que he conocido, por su talento” e da que xa citamos o poema
que lle compuxo Borges (Crónica 41)-, rica herdeira aos 15 anos, empregouse en
mover o ambiente literario desde París (revista La Licorne) ata Montevideo (Entregas
de La Licorne), cidade esta onde tiña no seu lar unha interesante tertulia
e exercía mecenazgo cultural… o que non lle impediu, radicada na capital
francesa en 1938, participar na Resistencia dentro do seu círculo artístico e
literario. Morta en accidente aéreo sobre o Brasil, cando retornaba de Europa,
aínda despóis se publicou a sua obra, poesía e prosa, parte dela o título Noche cerrada.
Este accidente relaciona
obrigadamente a Susana con outros dous compatriotas: alguén non literato cal
foi o médico de sona Raúl Piaggio Blanco (1905-1952), tamén morto noutro evento
aéreo sobre o Brasil –quen era fillo da galega Generosa Blanco-, e máis o
literato Ángel Rama Facal (1926-1983), do que igualmente temos falado (Crónica
36), primeiro esposo da galardoada poeta Ida Vitale e pai dos seus dous fillos;
logo unido á crítica literaria arxentina Marta Traba Taín (de pais galegos e
morta con el na traxedia de Mejorada del Campo-Madrid, e con outros escritores
latinoamericanos, por exemplo, Manuel Scorza, no voo Francoforte-Bogotá).
Nesta obra
–a capa é da 4ª ed. 2015-
o autor
recrea a Galiza que sua nai lle evocaba
|
É doutras tres féminas das que quero
falar finalmente, duas delas apenas coñecidas do grande público. Unha destas é
Ema Risso Platero (1915-1981), diplomática e escritora que non pasou ao parnaso
(tataraneta do ferrolán José María Platero), morta en París, tamén relacionada
con Borges, que lle dedicou o conto La
escritura del dios (El Aleph) e chegou a lle prologar os seus contos de Arquitecturas del insomnio (1948)… por
certo, editados e ilustrados por Luis Seoane. A outra é Beatriz García Lagos
(1918-2016), filósofa e teóloga, a fundar, co seu home Julio Bayce, a revista Escritura (1947). (Sendo tataraneta
doutros dous galegos, Ildefonso García, de Árbol-Vilalba, e José Antonio Lagos,
de Saxamonde-Redondela).
Onetti e Vilariño (cortina metálica dun comercio do centro montevideano en domingo |
E esta xeografía bergantiñá lévanos
á grande Idea Vilariño (1920-2000), poeta, ensaísta, crítica literaria, figura
emblemática da xeración do 45. Irmá de Alma, Azul, Poema e Numen, fillos do
anarquista e poeta Leandro Vilariño Labandeira, el mesmo de pais de Ponteceso
de Cabana-Cesullas-Cabana de Bergantiños. (Idea chegou a manter unha breve e
íntima relación co tan citado Onetti).
Di Idea nas suas
memorias: [Por mi abuela aprendí] a escandir los versos de gaita gallega
[cuando me cantaba]: “-Toca a frauta, Domingo gaiteiro [Ferreiro]/ Toca a
frauta. –Non quero, non quero./ Non é que non queiras, é que non sabes/ O que
che falta é habilidade”…
Ningún comentario:
Publicar un comentario