Por
Pepe de Rocaforte
Cada vez é máis frecuente a proliferación de casas
dedicadas a conservar a memoria de determinadas personalidades e, ó mesmo
tempo, fomentar en certa medida o turismo. Na Coruña, sen ir máis lonxe, temos
variados exemplos: dedicadas a un personaxe político, a Casa-Museo de Casares
Quiroga; a un pintor, a casa onde viviu Picasso; a unha figura histórica, a
Casa-Museo de María Pita; ou a un literato ou literata, a Casa-Museo da Pardo
Bazán.
Este último caso, o das personaxes literarias, vén sendo
o máis abundante. En Galicia contamos coa Casa de Rosalía, en Padrón. A
Casa-Museo de Camilo José Cela, case ó lado, en Iria. Ou a de Otero Pedrayo, en
Amoeiro. Seguramente hai máis, pero agora mesmo non me veñen á memoria.
Debo confesar que nunca tiven un excesivo interese en
visitar estes lugares. De feito, dos citados anteriormente só estiven unha vez
na Casa de Rosalía e outra na de Otero Pedrayo. Non se me ocorreu entrar na de
Camilo José Cela, nin na da Pardo Bazán, aínda que a esta teño ido, por outros
motivos, ó salón de actos ou á biblioteca da Academia Galega.
Creo que desta casa non se leva falado moito. De feito
Lorca non a citaba nos seus escritos e a explicación déunola un señor que nos
fixo de guía naquela visita. A poboación chámase así desde os anos corenta do
século pasado, cando se iniciou na bisbarra a plantación de tabaco rubio.
Anteriormente chamábase Asquerosa, e resulta evidente que con semellante nome a
Federico faríaselle costa arriba dicir, ou escribir: “voume de vacacións a
Asquerosa”, ou: “estou pasando unha temporada en Asquerosa”.
O guía foinos mostrando o que fora almacén de apeiros
agrarios, agora auditorio onde, entre outros actos, se celebran representacións
teatrais. O pozo a un lado do patio que, como outros exemplares que teño visto
aquí en Galicia, é cuberto e cerrado cunha porta. Coa particularidade de ser
compartido coa propiedade do lado, desde onde teñen outra porta de acceso a el.
Desde este pozo disque Federico puido oír moitas veces as conversas e disputas
das súas veciñas. Así empezaría a xermolar na súa cabeza o que anos andados se
convertería nunha das súas grandes pezas teatrais: “La casa de Bernarda Alba”.
Cóntoo como mo contaron.
Proseguindo a visita entramos á vivenda, onde se nos
foron mostrando as diversas dependencias, a cociña, a sala, o comedor, na
planta baixa. Os dormitorios na planta alta. Camas, armarios… Todo como se
continuase a ser unha vivenda habitual na que dun momento a outro aparecerían
os seus habitantes. Pouco e pouco empecei a sentir unha sensación estraña, a
nosa parecíame unha intromisión impúdica nas vidas dunhas xentes que
soportarían a desgusto aquel asalto á súa intimidade. E acabei por saír ó
exterior, anoxado comigo mesmo polo abuso que estabamos cometendo.
Fóra todo era silencio nunha mañá fresca e soleada de
primavera. Nunha laranxeira cativa xusto enfrente da porta, un paxariño chocaba
os ovos no seu niño. Fíxenlle unha fotografía sen poder desbotar xa o
sentimento de cometer outra intrusión. Tamén el tiña dereito á intimidade que a
miña foto lle estaba a arrebatar.
NOTA Á PARTE: O meu corrector de cabeceira indícame que o
verso citado na miña colaboración anterior, “como saeta en el cielo”, é
realmente “como saeta en el viento”. Eso sucede moitas veces por citar de
memoria. Pido desculpas.
Ningún comentario:
Publicar un comentario