Hai anos, un compañeiro de
clase levoume á súa casa, onde me chamou a atención un gravado de
Dalí presidindo o salón. Cando aquel viu que me dirixía a miralo
faloume do que pagaran por el e do certificado de autenticidade que
gardaban cos documentos máis importantes da familia, pero non soubo
dicirme que pretendía dicir o autor con aqueles debuxos que parecían
sacados dun pesadelo.
O famoso anacronismo da
película Titanic, en que un millonario leva consigo un cadro de
Picasso, debería servir para que nos preguntásemos para quen é e
para que serve a arte, se é adorno, investimento ou iso que alguén
deu en chamar sentencia escrita con imaxes. Cando un coleccionista
privado chega a pagar unha fortuna por unha obra que logo quedará
vedada ó reto dos mortais, tamén cabe preguntarse se o artista
traballa para quen pode mercala ou para quen pode admirala.
Por aí andaban as nosas
preguntas estoutro día, cando fixo escala a poucos metros das nosas
casas o modernísimo, carísimo e fabulosísimo iate de Karim Aga
Khan, un potentado a quen se considera descendente directo de Mahoma,
e non nos podemos imaxinar, vendo como é por fóra, o que pode levar
dentro, como levan tantos outros barcos polo estilo, onde se adoita
decorar os camarotes, vedados ó resto do mundo, con cadros e
esculturas que para os seus fachendosos donos son máis unha mostra
de orgullo e poder ca unha expresión iconográfica. Obras de cuxo
trato chegan ata nós casos arrepiantes como o da festa que se
celebrou abordo dun deles e o tapón dunha botella de champaña foise
espetar contra un Picasso que decoraba un dos salóns, ou aquel
exceso de limpeza con estropallo e quita graxas despois de que un
neno nifroso estampase as sopas do almorzo contra un retrato que lle
parecía feo.
Ás veces non
acertamos a entender que se merca nunha poxa de arte, cando nos
asaltan as novas de obras vendidas por prezos astronómicos onde o
poxador, por agochar ata agocha a súa identidade, como a de certo
príncipe saudí capaz de pagar 450 millóns de dólares por un cadro
de Leonardo da Vinci representando unha imaxe de Cristo para decorar
o seu iate. Todo isto, e xa que vai de preguntas reflexivas, fainos
dubidar de se debe ser ese o destino desa obra, se vai estar coidada
e conservada adecuadamente, exposta en salóns onde as festas e as
esmorgas se suceden día tras día e noite tras noite, sen restrición
de tabaco, alcohol e o que se preste, á luz dos focos, das velas ou
das apalpadelas. Sen contar o alto grado de humidade, salitre e
cambios extremos de temperatura propios dun recinto así.
Aínda sen chegar ó extremo
exposto, imaxínome a un escritor como Vargas LLosa que lle vendese a
un millonario o seu libro “A casa verde” para que só el e os
seus amigos o desfrutasen pasando as follas co dedo mollado en licor.
Imaxinade que na vez de estar no Louvre, “A liberdade guiando ó
pobo”, de Delacroix, estivese no salón particular de quen o
puidese mercar. ¿Que valor tería daquela ese cadro?
Xulio quítalle importancia a
todo isto e dinos que aínda sendo tan común iso de confundir ós
artistas con simples decoradores e as súas obras cunha inversión
máis ou menos rendible no tempo, a arte, á fin, só é arte cando
nos di algo e senón fica en simple adorno mellor ou peor coloreado.
(Este artigo foi publicado na sección Lingua Proletaria da edición de Barbanza de La Voz de Galicia)
Ningún comentario:
Publicar un comentario