martes, 10 de setembro de 2019

Polo calello dos milagres (2)


Por Far O'McOW

      
    
            Cando ante os nosos ollos se abren tantas cousas fermosas, luminosas e cheas de cor, é natural que vaiamos parando en cada punto, ollando, deixándonos engaiolar pola palabra de chamada, “Barato”, “Bonito”. No entorno todos os membros do grupo se espallan polos diferentes locais probando, tocando e regateando. Gústanos a reprodución dun faraón semellante ó orixinal de vinte metros de altura que vimos en Karnak a unha escala 1:2000 polo menos. Ese posto con tantas figuriñas parecía unha desas nosas santeirías onde deuses e santos de plástico ou escaiola se amosan para gusto de devotos relixiosos ou da arte. Que pouco nos diferenciamos uns e outros! Estes entrando nun museo e aqueles nun templo. Estes adorando unha escultura e aqueles a unha estatua, estes dándolle significado ó que ven e aqueles tamén.


            Xa na visita ó templo de Karnak, o primeiro templo que nos ensinaron, con aquela longa avenida por onde os sacerdotes, na festa do deus, o sacaban nunha barca levada a ombros como nos levamos ó santo sobre as andas, en procesión ata outro templo onde permanecía como hóspede ou como morador durante uns días, lembreime de costumes tan nosas como levar ó santo desde a igrexa parroquial ata unha capela onde se venera, tamén durante uns días para volver logo ó seu “pazo de inverno”, se se me permite a expresión, como ocorre coa Nosa Señora dos Milagres de Caión (A Laracha), ou co santo Adrián de Malpica, por exemplo, en que, na primeira, a Virxe vai pasar unha semana, arredor do oito de setembro, á capela que fica no monte, onde recibe ós seus devotos e pedichóns; e o segundo, o malpicán, vai a unha capela fronte ás illas Sisargas, arredor do 16 de xuño, onde tamén atende con sumo interese os pedidos dos seus fieis e devotos. Así pois, algo que nos parece tan xenuinamente noso, como é o cambio de domicilio dun santo, xa se facía no antigo Exipto, para demostrarnos que culturas tan arredadas no tempo e no espazo, teñen puntos de converxencia, que algún fío nos une a través dos séculos. E aquí si que non vale preguntar quen copiou a quen. Ninguén copia, senón que adapta, que se transmite de pobo a pobo, pasando por Grecia e Roma ata chegar a nós. Outras veces é pura coincidencia.

            Tamén en Exipto, a festa esta que duraba arredor dunha semana das deles (dez días) e nunha estación en que o traballo non era moito, neste caso en plena canícula de verán, tamén era tempo de banquetes e bailes, que se ben non tiñan gaiteiros tiñan frautas, cítaras, arpas e pandeiros, cuxas réplicas se amosan nestas tendas de Khalili e cuxa imaxe se esculpe no templo de Filae.

            E podemos imaxinar aquela procesión de hai máis de dezaseis séculos saíndo desde o sancta santorum, con toda a maxestosidade que a cerimonia pide, a través do  longuísimo corredor que o unía co de Luxor, por unha rúa perimetrada de esfinxes con cabeza de carneiro. E pregunto: Tiñan estes carneiros a mesma simboloxía que os cápridos dos nosos petróglifos? Quen sabe. Aí están os nosos animais dándolle significado á vida e estes tamén.


            Somos diferentes pero non dispares.

            Así cavilabamos mentres regateamos alí o prezo daqueles cinco centímetros de escaiola pintada que foi baixando desde os vinte euros ata os tres que pagamos.

            Pero a razón do templo era outra e moi semellante o significado que nós lle damos tantas veces, porque igual que tantos reis e xenerais ó largo da historia, aquel faraón chamado Ramsés, que seguramente non pagaba subsidios de mutilación nin pensións de viuvez, si lle agradecía ós deuses a portentosa vitoria contra os hititas adornando as pareces con escenas de tal acontecemento, nun lugar onde, ademais dos deuses tamén os devotos visen o importante que el era, representado en multitude de estatuas e baixorelevos, só ou en compaña da súa familia e dos seus deuses protectores, para que ninguén poña en dúbida a boa sintonía coa divindade; o cal non o distingue moito de tantos ditadores e monarcas modernos que colgan os seus retratos presidindo aulas, salas de xustiza, e ata algúns templos que inscriben o seu nome como se de verdadeiros mártires se tratase.


           Que teñen os poderosos para ter sempre un deus que os protexe?

            Coma neste o mesmo se facía noutros que logo fomos vendo, onde ata se preparaba unha estancia especial, unha capeliña a modo de cuarto de invitados para atender, acoller e darlle acubillo a algunha divindade que fose de visita ou estivese de paso, como se dunha persoa de carne e óso que necesitase comer e durmir se tratase.


            Seguimos por aquelas rúas atestadas de arte Kitsh, por aquelas calellas abarrotadas de coloridos produtos, onde temos que circular en fila de un, asediados polos anunciantes de marabillas onde roupas, louzas e baratezas se mesturan sen que saibamos que queremos mercar para facerlle compaña a aquel Ramsés multicolor. E como é condición natural pecar cos ollos, cobizar o que vemos, ansiar a posesión do alleo e mal que ben os vendedores sábeno e non perden oportunidade de saír ó noso paso con reclamos verbais máis eficaces que eses cartaces que inundan as paredes de todas as cidades do mundo (do primeiro, do segundo e do terceiro) con exemplos de bo gusto e elegancia na figura dalgún actor de moda, deixámonos convencer, como se a diferencia entre nós e o famoso só estribase no uso de determinado perfume ou sombreiro. Ás veces son tan insistentes que ata perdemos a noción do tempo e do espazo, unha técnica que presumimos moi primitiva, pero tan eficaz coma a máis moderna campaña publicitaria rompendo a rutina con estridentes reclamos.

  
    

            Para os que queiran seguir vendo diferencias entre aquel mundo e estoutro, só teñen que entrar no mercado dalgunha das nosas cidades e pasear amosando un mínimo interese entre os postos de peixe e verdura para oír as chamadas das nosas praceiras, “Vén miña reina”, “Aquí tes a sardiña máis fresca”, “Teño estes xureliños para ti”... e así desde cada posto, sen ousar tocarche afagándoche os ouvidos, acariñando o teu desexo. Aló como aquí.

            Pois así nós andabamos pola primeira das rúas, sen decidirnos a mercar non sei que cousa, porque todo nos apetecía e nada nos convencía por mor dese temor a ser timado ou enganado, pero sentíndonos agasallados polas amables invitacións. E ei dicir que en poucos sitios me sentía tan seguro e cómodo dentro do barullo como alí. Tanto así que aí comezamos a perder a noción de onde estabamos.

Ningún comentario:

Publicar un comentario