martes, 24 de setembro de 2019

Polo calello dos milagres (4)


Por Far O'McKOW
            Perdémonos por inconscientes. E por iso, porque aínda non eramos conscientes da nosa situación non nos agoniábamos tanto como debería de ser. Todo estaba ben, pero nese intre sobrevoou unha leve preocupación facéndome cargo da importancia dunha sombra ou da punta dun minarete para orientarme. Precisamente ese mesmo día ensináronnos a seguir a orientación cara a Meca segundo cara onde mirase a media lúa que os coroa. 

     Empecei a sentir certa aprehensión, como que non sabía onde estaba, pero o reclamo de non sei que cousas disipouno ó instante e embelesado con tanto que ver seguimos dando voltas e máis voltas por aquel inmenso mercado. Oxalá fosen as voltas que dous ou tres días antes deramos no templo de Karnak arredor dun escaravello esculpido nunha peaña de granito, pois mal que ben todas estas voltas sempre nos devolvían ó mesmo sitio. Unhas voltas que segundo o guía daban sorte se se facían en número de tres ou múltiplo impar de tres e en sentido contradio ó sol. Nada novo. Aquel costume lembrábanos os nosos de darlle voltas a unha ermida, á peaña do santo ou a certas pedras zoomorfas que temos en Galiza para atraer a sorte ou para casar, quen estea solteiro, na volta duns meses. 
     A verdade é que nesta viaxe non deixaban de sorprenderme costumes e rituais comúns ou semellantes ós nosos, a pesar de que eles vestisen con esa especie de xilaba que alí chaman Shentí e nós con pantalóns curtos; pois se non bastaban aquelas imaxes en tumbas e templos en que se representaban as ofrendas que os paisanos lle facían ó deus, ofrendas de cereais, perfumes ou gando, tan así que ata había templos onde se marcaban as ofrendas que correspondían segundo o día do ano, como aquí se correspondían ata non hai tantos anos deixarlle ó cura unha ducia de ovos por pascua, ou as ofrendas de cereais e viño nas tumbas a troco dun responso no Día de Defuntos, as primeiras espigas da colleita para o santo encomendado ou as patas de porco (uñas na denominación popular) no san Lázaro de Santiago o Luns de Pascua. E aínda máis, cando non eran ofrendas, navegando polo Nilo, en Aswan, vimos gravados nas pedras cartuchos escritos en xeroglífico con invocacións ós deuses para pedir protección no lugar onde outrora estaba unha catarata, moi preto do hotel onde Agatha Christie escribiu algunha das súas novelas. Invocacións por escrito que nos lembraban ó Xesús orando que se conserva na capela da Corticela de Compostela, onde os estudantes deixan papeliños pedindo a intervención divina nos seus exames, os recados escritos que colgan nas sebes do santuario de Teixido, ou no san Torcuato de Bande, nos graffitis do Corpiño para pedir o favor divino ou os múltiples cadros de exvotos que adornan tantas das nosas capelas, igrexas e santuarios.


            Non sei se fun visitar Exipto ou lembrar as nosas tradicións. E como a miña compañeira sentimental se enredou mirando unha especie de saia pantalón, un tendeiro apareceu de súpeto amosando varias prendas polo estilo en distinta cor e feitura, afagándoa con palabras acarameladas para que picásemos con sesenta euros ó que en calquera mercadiño ou feira da nosa terra non custa máis de seis. E aí ficaban ela e el releando, ela quitándolle valor e mérito e el amosándoa como algo de calidade suprema mentres eu confirmaba a pouca diferencia que nos separa a hora de facer valer as nosas intencións. Sempre, iso si, con exquisita educación aínda que a música fose por dentro. Tantos puntos de confluencia entre estes turistas galegos e aqueles comerciantes exipcios.

            O xa dito, que sendo diferentes non o somos tanto. Mirade por onde, se lembrades o noso Pórtico da Gloria, a columna central onde os peregrinos poñen a man e de tanto poñela xa ficou a marca dos cinco dedos na mesma, ou se lembrades como a xente devota nas nosas romarías pasa o pano ou a estampa polo manto do santo, na procura de ter algo en contacto co sagrado, como se só o toque, o tacto, poida transmitir a través dos poros da pel as grazas do divino; foi así que o vimos no templo de Philae, nas columnas de entrada, nas paredes laterais e nas da traseira do mesmo, as marcas dese contacto co sagrado, desa necesidade que os devotos teñen de tocar o seu santo, a súa casa, os seus obxectos e pertenzas, como os fans dos cantantes de moda necesitan tocar as súas roupas ou os seus instrumentos. O contacto co sagrado, tan procurado ó largo dos séculos, a necesidade de sentir que alcanzamos a proximidade do divino, e a ser posible deixar constancia dilo, deixar marcado o de “Eu estiven aquí”, que vén sendo a versión turista dos gaffiteiros modenos como de homes tan cultos como Balzac, deixando a súa grafía para a eternidade nun dos muros do templo, os mesmo graffitis que agora trocamos polo inmediato do wasap e os selfis mandando a todos os coñecidos a través das ondas electromagnéticas; a perenne necesidade de pregoar: “Aquí estiven eu”.

            Agora vemos nunha tenda un fermoso obelisco de xeso pintado de ocre con inscricións que segundo o tendeiro invocan a boa sorte (debeu vernos a cara de perdidos), un obelisco idóneo para usar de pisa papeis, pero xa nin preguntamos o prezo, porque será peso para a maleta e para a mochila dos galanos que levo atestada dos máis variados exemplares de arte Kistch derreándome o lombo. E decátome de que no entorno por onde andamos non hai ninguén do noso grupo. Si, hai turistas pero ningún dos nosos. Como agora me mandasen apurar para o lugar do encontro non sabería cara onde ir. Xa non sei cal é a rúa da que veño nin cal pode ser a que me retorne ó lugar do encontro. Perdemos a noción da orientación. Miro o reloxo e falta algo así como media hora para volver ó punto que nos indicou o guía. Seguimos polos atestados calellos disimulando, á procura dunha saída.

Ningún comentario:

Publicar un comentario