domingo, 7 de xullo de 2013

Un apelido, un nome: OS POMBO E OS POMBOS

                                                                                                                                                                                     
Por UM-DO-CHAO.
O apelido.
Segundo nos informa X. L. Méndez Ferrín, Pombo, palabra galego-portuguesa, “significa duas cousas: ‘macho de pomba doméstica’ e ‘pomba selvagem’”, tudo originado no latim, de onde, tamém, a variante que dá o nome pessoal feminino Comba, ‘pomba doméstica’, naquela sua língua mai. Passando Pombo a nome de família, ou apelido, do grupo animalístico, atravês da categoria de alcume ou alcunha, como acontecéu com Coelho/Coello, Gato, Golpe e Raposo, Jato e Tenreiro, Pato e Patinho/Patiño, Pita/Pinto, ou Lobo… e, se cadra, Cao (mália lhe tenham dado preferencia ao adjectivo -espanhol: cano).
Estas alcunhas podiam ser pejorativas ou até louvadoras, e se referir a aspectos físico ou moral, ou mesmo a hábitos do indivíduo. Neste sentido, o expresidente da Real Academia Galega opina que Pombo puido ser atribuído a “um varom afeiçoado às mulheres dos outros”, talmente infringindo o mandamento religioso, como sei que fai o macho da pomba doméstica, seqüestrando as fémias alheias para arrimá-las ao seu pombal.
Finalmente, os apelidos nom deveriam tomar o plural, que é costume vulgar, por isso o do título: Os Pombo é o apelido; os pombos som os bechos…
Abondo abondoso na Galiza, poderíamos fazer três grupos, um em Carvalho-Arteixo-A Laracha-Malpica… seguindo cara a Fisterra; outro na comarca de Sárria; o terceiro em Sanxenxo.

A personagem.

Mas aquí quería destacar a um relevante literato hispano-americano, um poeta colombiano, RAFAEL POMBO (1833-1912), o máximo exponente da lírica do seu tempo, coroado como poeta nacional em 1905. Porque el descia, directamente, de ESTEBAN POMBO (nascido em Sorriço, em 1721), que se radicou em Popayán –essa Popaián à que lhe cantou o nosso Avilés de Taramancos-, onde chegou a “Teniente-Gobernador y Justicia Mayor” no último terço do século XVIII.
Este e sua mulher, Tomasa de Ante (porventura galega?), forom avôs dos patriotas da independência Miguel Pombo y Pombo e seu irmao Francisco Antonio; Esteban e Sebastián Pombo; e Fidel Pombo, catro deles mortos violentamente pola sua causa; e bisavôs do nosso home, Rafael Pombo y Rebolledo.
Velaí um apelido nosso dos muitos que no mundo alcançárom sona, tantas vezes ignorada a sua recuada origem galega, mesmo polos seus modernos portadores…



1 comentario:

  1. Interesante ver que o poeta nacional colombiano ten, ou así semella, orixe arteixá.

    ResponderEliminar