xoves, 5 de setembro de 2013

UM APELIDO. UM NOME.


                                                                         Por UM-DO-CHAO.
TENOIRO. TENÓRIO.

O apelido.
É de origem toponímica, concretamente nascido na freguezia de Sam Pedro de Tenório, no actual município de Cotobade (Terra de Montes).
Já no século XIII, segundo se verá, aparecem levando-o indivíduos de destaque, se bem se apresenta em diversas formas: Tenoiro, Tanoiro, Tanório…
Mesmo no século XVII se instituíu o marquesado de Tenório, referido a tal topónimo.
Francisco J. de Caldas Tenorio
E temos, no idioma espanhol, o vocábulo tenorio, indicando “galanteador audaz y pendenciero”, originado na sonada personagem literária de dom Juan Tenório. Lenda urbana de Sevilha, querem-no fazer descendente dum cavaleiro siciliano (¿), mas o único claro é que serviu de base a El burlador de Sevilla y convidado de piedra (de Tirso de Molina, c. 1628) e a Don Juan Tenorio (de José Zorrilla, 1844), amém de inúmeras versons teatrais e musicais em vários idiomas, de todos conhecidas. E mais para o nosso interesse: tamém som galegos os apelidos doutras personagens da obra zorrilhiana, tales doña Inés (ULLOA) de don Luís (MEXÍA).
Umha importante rama desta linhagem estabelecéu-se em Leom, e ainda outra, como vimos de ver, na Andaluzia, se bem a que mais destacará será a ponla colombiana, na época do vicerreinado de Nueva Granada, embora nom levasse o apelido em primeiro, mas em segundo lugar.
Camilo Torres Tenorio

As personagens.
1 Men Rodríguez de Tenorio (2ª metade do XIII). Este Fidalgo de aventureira trajectória figura como troveiro nos cancioneiros galego-portugueses, segundo X. M. Álvarez Blázquez, com 6 cantigas de amor, 4 de amigo, 2 de escarnho e mais umha tensom.
2 Francisco José de Caldas Tenorio (1768-1816), filho do galego José de Caldas e García Camba e neto do tamém galego Juan Tenorio (ambos radicados na colombiana Popayán –ver o apelido Pombo-), foi geógrafo e naturalista, todo um ilustrado precursor, companheiro de Humboldt… e general dos patriotas, o que lhe valéu o fuzilamento. Deu o nome de Caldas a esse departamento colombiano.
3 Camilo Torres Tenorio (1766-1816) foi outro descendente (bisneto) daquel mesmo galego Juan Tenorio, e é patriota da primeira hora, culto como ningum e partidario do federalismo, chegando a governar o incipiente país, mas acabando fuzilado, como se vé, no mesmo ano que seu tio Caldas. (Convém nom confundi-lo co seu descendente Camilo Torres Restrepo, cura contemporáneo, outro precursor, este da chamada teologia da liberaçom).


Ningún comentario:

Publicar un comentario