xoves, 19 de xuño de 2014

UM APELIDO. UM NOME.



Por UM-DO-CHAO.

FONTE, FONTÁN, FONTAÍÑA

O apelido.
André Napoléon Fontainas
De bem doada explicaçom, pois Fonte provém do latim fons, co seu plural Fontes, é apelido comum á área galaico-portuguesa. DA FONTE foi na sua origen e hoje escreve-se assi e numha palavra única: DAFONTE, tantas vezes traduzido a DE LA FUENTE.
            Como antiga que é, a sua família é extensa: FONTÁN, coa variante FONTAO (do que mesmo existe um condado, mas referido ao topónimo, segundo adoitam os títulos nobiliários) e o plural FONTÁNS, por veces castelhanizado em FONTANES (sem que saibamos da forma Fontás)…
…Como os diminutivos FONTENLA/FONTELA e FONTAÍÑA/FONTAÍÑAS (deturpado por aí, segundo veremos, em Fontaina/Fontainas, mesmo co cámbio de acento); assi como os compostos FONSECA e FONTOIRA/FONTOURA, e ainda temos entre nós  FUENTEFRÍA, aparente castelhano… que pode vir dum galego FONTEFRÍA o qual (nos remetendo a aquel castelhano romancesco de Fontefrida)  hoje nom se regista como apelido, e mesmo FONCUBERTA que, quase coincidindo co apelido catalám Fontcuberta, nom deixa de ser tamém topónimo galego (segundo nos recorda M. Ferrín).
Já que falamos de catalám, lembrem-se o apelido catalánico Font; e os castelhanos Fuente/Fuentes, ou o itálico Fontana (que tamém é arcaísmo espanhol, muito poético, por certo), ou ainda o francês La Fontaine, etc., etc.
Por sua volta, FONSECA (Da Fonseca) remete-nos a fonte seca, como FONTOIRA, apelativo eufónico de vez, a fonte áurea (Fernando Cabeza dixit), mais portuguesa  diría-se a citada variante Fontoura.
La soledad habitada, de G. Fonseca



Finalmente, fonte tamém forma parte das múltiplas augas minerais que nascem, mais ou menos manipuladas, em mananciais ondequer, podendo, a primeira vista, citarmos a catalá Fontvella ou a galega Fontenova (juro-vos que nom tenho acçons nessas empresas).

As personagens.
1 André Napoléon FONTAINAS (1807-1863), belga, politico liberal. Seu neto, o poeta André FONTAINAS (1865-1948). Supomos-lhes ancestralia galega.
2 Pablo FONTAINA Garrido (1865-1937), com nascência no concelho de Cotobade, destacado no Uruguai como primeiro direitor da Escuela Superior de Comercio e decano da Faculdade de Ciências Económicas montevideanas, fundando umha família pioneira na comunicaçom televisiva do país.
3 Gonzalo FONSECA Muñoz (1922-1997), uruguaiano, escultor e pintor, considerado o mais internacional no seu tempo. Seu tataravô de Cangas era, onde ainda hoje senhorea o apelido… apelido que levarom os famosos prelados composteláns de origem samorana.
4 Antonio FONTÁN Pérez (1923-2010), sevilhano, catedrático, jornalista e político.

Ningún comentario:

Publicar un comentario