Por
Pepe de Rocaforte
A semana pasada
ocorríaseme ilustrar o meu comentario sobre lecturas cunha reprodución da
figura do Doncel Martín Vázquez de Arce no seu sepulcro da catedral de Sigüenza
e con tal motivo viñéronme á cabeza algunhas matinacións sobre o lector e a
lectura ó longo da historia.
Xa sabemos que
semellante ocupación na que, segundo opinión común, perde o tempo algunha xente
(parece ser que cada vez menos), non goza de moi boa sona entre o público en
xeral. Abonda con lembrar expresións como “Fulano dedícase a vivir do conto”,
“Mengana é unha rapaza moi novelera” ou, alá por terras sudamericanas,
“Perengano ten moito verso”.
Aquel mozo (o
Doncel), morto en 1486 nunha escaramuza da guerra de Granada cando só contaba
vintecatro anos, reproducido no seu túmulo absorto na lectura dun libro,
entenréceme, pero tamén me preocupa cando me fai pensar noutra figura, a estas
alturas máis que de ficción: a de Alonso Quijano, Don Quijote de la Mancha,
quen, segundo conta Cervantes, perdeu o xuízo coa lectura abusiva de libros de
cabalarías, e tamén doutros de poesía conservados na súa biblioteca de máis de
cen volumes, segundo o non moi escrupuloso reconto do Cura e o Barbeiro.
Este modo de lectura
só para un mesmo aínda tardou tempo en se converter nun costume habitual practicado
tanto por Don Quijote como polo Doncel de Sigüenza. Pero a estas alturas non
deixa de ser curioso lembrar o raro que lle pareceu a San Agustín ver a San
Ambrosio lendo en silencio. “Cando lía”, conta o santo, “facíao pasando a vista
por riba das páxinas” sen erguer a voz, algo para Agustín sorprendente.
Desde épocas
medievais nas comunidades relixiosas era habitual á hora das comidas, nos
refectorios dos conventos, haber un lector ou lectora que mentres a comunidade
se dedicaba á manduca, procedía a ler en alta voz pasaxes da Biblia.
É este un feito
abondo coñecido, pero algo máis sorprendente, polo menos para min, foi
descubrir que nas fábricas de tabaco de Cuba aínda a comezos deste século XXI
(e creo que a práctica continúa hoxe) facíase outro tanto. Mentres os
traballadores se dedicaban (ou dedican, xa digo: non o sei con seguridade) ó
seu labor, o lector sentado nunha cadeira sobre unha tarima dáballe un repaso
en voz alta á prensa diaria e outras literaturas de diverso tipo, desde novelas
de amor a textos soviéticos na boa época das relacións con Rusia.
A práctica da lectura
en voz alta como método de aprendizaxe foi cousa habitual nas escolas e aínda
hoxe http://es.slideshare.net/guestf82c87/lectura-en-voz-alta se trata de volver sobre ela . Na escrita ó
lector cómprelle supor, imaxinar, recuperar a entoación do texto para entender
mellor a súa mensaxe. “O texto escrito”, dise, “en si mesmo é un artefacto
incompleto que precisa dun lector competente que o interprete e lle dea
sentido”. E a lectura en voz alta parece ser a mellor maneira de o comprender e
o asimilar.
Admirable sutileza a de Pepe de Rocaforte para levarnos por territorios literarios ígnotos, para descubrirnos autores e libros dos que descoñeciamos a súa existencia. Autores aparentemente sen lectores e libros que parecería que están agardando por unha man que os recolla dos andeis e os agarime, de tan sós e calados.Tan olvidados. Libros e autores en linguas distintas e de culturas diversas, unhas cercanas e outras máis arredadas.
ResponderEliminarSempre hai unha observación suxerente nas súas lecturas, un punto de vista inesperado. E todo contado nunha prosa limpa, cun relato claro. Agora só nos queda agardar até a próxima semana. E xa non nos dá chegado o día!
Moitas gracias, señor Quiroga, polo regalo de Reis deste seu comentario que só me atrevo a admitir considerándoo como unha amable ironía pola súa parte.
ResponderEliminar