xoves, 12 de xaneiro de 2017

OS CONCERTOS DE BRANDEBURGO



Por Pepe de Rocaforte
     As asociacións de ideas lévannos, a veces de modo sorprendente, a encadear pensamentos con escasa ou nula relación entre si. Deste modo o outro día o recordo da figura do lector para os traballadores das fábricas de tabacos en Cuba tróuxome ó pensamento a música ambiental dos centros comerciais.
     Neste caso, así e todo, non hai moito de sorprendente, supoño. Nin en que de aí pasase a matinar sobre un relato de John Cheever que lin en fecha aínda recente. Cheever é un autor que me soaba desde hai anos pola película “O nadador”, baseada nun conto seu e protagonizada por Burt Lancaster. Un filme amargo sobre o paso do tempo e o inicio do declive físico e mental nun home incapaz de aceptar o seu fracaso, cando nada é xa como foi, destruídas as súas relacións coa xente de clase alta entre a cal se desenvolvera ata pouco antes a súa vida.
     O texto ó cal me refiro agora é a novela curta “Parecía un paraíso”, o seu último libro publicado pouco antes de morrer, un relato que parecía marcar un cambio de rumbo cara a temas menos sombríos que os seus habituais.
     A novela está chea de digresións de todo tipo: divertidas, curiosas, instrutivas, superfluas... nas que a veces se perde o lector e outras veces tense a impresión de que quen se perde un pouco, e moi a gusto, é o autor.
     A esas digresións de Cheever foi a onde me levou o meu deambular mental e como hoxe non teño moitas ideas para continuar escribindo pola miña conta, vou deixar o choio nas súas mans e reproducir algunha das digresións de “Parecía un paraíso”.
     “As nosas fortalezas sobreviviron ós mercados do pasado porque foron construídas para ser inexpugnables, desenvolvendo a idea de que o medo e a belicosidade foron a pedra angular das nosas comunidades primitivas cando, en realidade, esas encrucilladas nas que os homes se encontraban para cambiar pescado por cestos, verdura por carne e ouro por noivas foron os lugares onde primeiro aprendemos a coñecernos e comunicarnos.”
 ...
     “Esa mañá soaba no ambiente de Buy Brite (un hipermercado) a música máis famosa do século XVIII. A música fora elixida polo sobriño dun dos accionistas maioritarios para quen escoitar os ecos do século XVIII no balbordo dun centro comercial contemporáneo constituía unha grata ironía. Era un mozo espiritualmente cativo que non chegaría a nada e a ironía en que se refocilaba sería esquecida nun mes, máis ou menos. Por suposto, tal ironía non existe. A capital de Brandeburgo era unha cidade comercial e nos días de verao, cando as portas da catedral quedaban abertas, os tendeiros e mercadores seguramente escoitarían os grandes concertos.”

Ningún comentario:

Publicar un comentario