En próximos días xa estarán na páxina web da
Asociación de Escritores en Lingua galega os vídeos correspondentes á Polafía
que o pasado 18 de setembro se celebrou en Arteixo. Como adianto, incluímos aquí
o texto lido polo colaborador deste caderno Francisco Ant. Vidal.
.-.-.-.-.-.-
Subimos aquí
con intención de lembrar un tempo durante o que se foi forxando a nosa peculiar
maneira de ser e de relacionarnos co entorno. E confeso que eu prefería seguir
aí entre o público, escoitando ós verdadeiros protagonistas deste acto, ás
persoas que hoxe nos transmiten as súas querencias, os que teñen presente as
voces, lendas, historias e contos de Arteixo, estas memorias vivas que nos
falan dese tempo en que Arteixo era a verdadeira horta da Coruña e lles
cobraban o fielato no alto da Grela por levarlle os alimentos nacidos nas
veigas de Loureda, Armentón ou Oseiro ós distintos mercados e tendas da cidade,
de cando Puga y Parga, o famoso Picadillo, alcalde que foi da Coruña e máis
coñecido aínda pola súa sorprendente obesidade, subía no seu coche a costa de
Oseiro e lle botaba pola fenestrela patacóns ós rapaces para que lle axudasen ó
chofer a empuxar o auto que non podía con el, quen ocupaba todo o asento
traseiro, de cando as rapazas que lle levaban ó xantar ós país que traballaban
nas minas, agochaban o wolfran no medio dos bolos de pan para facer contrabando,
de como se traballaba no percebe e nas leiras, de cando os santos se vingaban
da falta de respecto contra eles por parte dalgún paisano deixándoo paralisado
do lumbago por terlle collido unhas tellas da capela para retellar o seu
alpendre e só curou cando lle devolveu as tellas, ou de deixar xordo a un
paisano que lle largara unha patada a unha imaxe de santa Marta ó confundila
cunha pedra na que se lle atascou a rella do arado, e de cuxa xordeira curou
cando colocou esa pedra dentro dos muros da igrexa de santa Baia, de como se
ligaba nas festas e como se comía despois das faenas, dos choríns de santa
Eufemia cuspindo madeixas de pelo nas que ía envolto o diaño e dos ramos de
Oseiro, ramo do neno e da nena, uns roscos de pan apotropaico contra os males
de todo tipo, tanto en persoas como animais, ou dos exvotos que os mariñeiros de
toda a redonda lle traían á Nosa Señora de Pastoriza, agradecidos por telos
socorrido nalgún percance no mar. Escoitamos con emoción a estas persoas que
nos veñen falar neste tempo en que aínda habemos aproveitar o que vivamos a
cabalo entre o arado romano e a internet para gardar memoria do que fomos. Persoas
que tamén coñecen as lendas, verdadeiros libros de filosofía, que xeración tras
xeración se foron contando ata chegar ata nós, como esa do galo que viaxa polas
profundidades da terra, desde unha furna aberta ó ocaso, desde a praia de Barrañán,
ata Lañas, onde aparece a modo de resucitado, como se camiñase de oeste a
leste, do ocaso ó orto, ou sexa, volvendo da morte para a vida, ou o encanto da
galiña que coida unha rolada de pitos de ouro, amarelos como o sol, no castro
de Lañas, e que farán rico a quen os desencante.
E fíxádevos
que dúas das lendas máis importantes de Arteixo teñen como protagonistas as
aves. E que tamén as aves son atributo dalgún dos patróns parroquiais de
Arteixo, que santa Baia deixou saír unha pomba da súa boca antes de morrer e
san Pedro foi advertido por un galo de que un novo mundo comezaba tras a morte
de Cristo, por exemplo.
E agora
invítovos a que paseedes polas distintas parroquias do municipio e observedes a
grande cantidade de adornos e elementos simbólicos e protectores con figura de
aves que se ven en todo tipo de construccións, desde o lintel de Oseiro con
dúas pombas ó acubillo da cruz, ata ós hórreos de máis moderna feitura que
inclúen pombas, pardais, aguias e galos. Xa esculpidos ou debuxados. Aves de
todas as épocas, desde as lendas castrexas ata hoxe, pasando por figuras do
románico, do renacemento e do barroco. Porque as aves, como sabedes, son as que
anuncian o novo día e os tempos de fartura, pois naqueles campos onde se ven
aves é que neles hai vida, hai gromos que afloran e con eses gromos esperanza
de novo froito. E se hai froito hai fartura.
E con esta
pequena aportación a esta Polafía, invitándovos a camiñar polas distintas
parroquias, polos camiños de Arteixo, parar a falar coa xente e saber do que
fomos, e discutir nos bares sobre quen foi, por exemplo, o que marcou o gol
máis importante da historia futbolística arteixán, a pesar de perder por once a
un, no campo da Grela entre o Lañas e o Peñarol de Montevideo, cando o Peñarol
viña de conquistar a copa Libertadores, hai disto máis de corenta anos, unha
historia recente que vai camiño de converterse en lenda, porque non é o mesmo
marcar un gol ca marcarllo ó mellor equipo americano e posiblemente o mellor
equipo do mundo, que viña para xogar o Teresa Herrera.
Camiñar por
Arteixo pode ser algo sorprendente, algo engaiolante, para observar como as
lendas e os contos nacen a cada paso e permanecen por séculos, como a tradición
se mantén aínda nos máis modernos elementos constructivos, nas falas, nas
lendas e nos contos que calquera paisano nos pode contar.
E
por min nada máis, só me resta agradecerlle a Carlos Campos, Antonio Mouzo e
Ana Gago, a súa colaboración, pois cando lles contei da proposta que nos facían
desde a Asociación de Escritores, para buscar participantes e colaboradores,
non regatearon esforzos ata encontrar e convencer a moitas das persoas que hoxe
suben a este escenario.
E dado que
nun acto deste tipo a palabra é o fundamental, permítome como homenaxe a todos
os participantes, público incluído, terminar brindándovos aqueles versos de
Pondal, do autor do himno galego, dedicados ás rapazas de Meicende, por onde el
pasaba cada vez que viña da súa casa de Ponteceso camiño da Coruña, e que din:
triste e convalescente,
pasei polo medio e medio
de Meicende, garrida canto breve,
e batida decote
do seco e frío nordeste.
Erguendo
a fenestrela
do coche, con voz feble
pola fatiga, e tremente,
díxenlle: -Boa Meicende,
venturosa, garrida,
na túa doce pendente:
cando as túas rapazas
leven á Coruña o leite,
dilles que o leven bo,
ben limpo e ben pracente,
para darlle forza ó bardo de Brigandisia
que rendido se sente.
Ningún comentario:
Publicar un comentario