Cúmprense
agora anos do día que quixen sorprender a mi tía María cunha noticia que lle sacase da cabeza a mala idea que
puidese ter de min: “Tía, onte xantei con un cura”. Ela miroume, sorriu cun
aceno de incrédula e preguntoume detalles, o por que e o para que. Fora unha
visita de traballo, e despois de cumprir co deber laboral don Elías invitoume a
xantar nun restaurante da entrada do Ferrol, para así poder seguir falando e
compartindo dúbidas e discrepancias. Pero miña tía, sempre tan mal pensada en
todo o que á miña conducta relixiosa se refería, preguntoume de súpeto que
coméramos. Nada do outro mundo, o prato do día, entre outras cousas un chuletón
de tenreira. “Mintirieiro, es un mentireiro”, espetoume de súpeto, “como ías
comer carne un venres de Coresma na compaña dun cura”.
Quedei
tan descomposto coa acusación que ata eu me sentín traizoado pola tradición
culinaria do noso país. Porque unha cousa é que un venres tome un bo prato de
callos na miña casa (como dicía un dos cregos do Decamerón: pecado agochado está
medio perdoado), e outra moi distinta facelo na compaña dun vicario de Cristo e
en plena Coresma. Era como se eu mesmo tentase ó bo sacerdote. Inocente de min.
Así que, á semana seguinte, cando volvín a visitar a don Elías e volvemos a
xantar entre dúbidas e discrepancias, conteille a reprimenda da devota tía
miña, e el, saboreando un flan con nata xustificouse, que estabamos recuperando
enerxías despois do traballo e esa norma é un pecadiño venial que se compensa
cunha pequena obra de caridade. Como cambiaron as cousas desde que o Concilio
Vaticano II trocou a bula pola esmola; e que mal nos informaron os párrocos do
nacional catolicismo sobre os cambios acordados daquela.
Sempre
me sorprendeu ese xaxún obrigado que hai en todas as relixións, como se dunha
dieta de primavera se
tratase, e que, sen embargo, se exculpaba coas famosas bulas que só podía pagar
quen tiña a despensa chea.
Realmente, para que serve o tal xaxún e esas
sécolas que o rodean con absurdas proclamas? Hai devotos polo mundo adiante
asegurando que tal disposición é unha cura preventiva para limpar o sangue de
todas as graxas e sales inxeridos, deseñado por aqueles doutos señores con
autoridade divina, pero a min tenme máis pinta de ser unha penitencia imposta
contra o enterro da sardiña e as enchentes do Entroido, contra o cocido que nos
leva estes días a percorrer a xeografía gastronómica, desexosos de desfrutar do
pecado da gula ata fartarnos a rebentar (o de catar estes días está prohibido).
Sen
embargo, a pesares da anécdota de miña tía, hei de dicir que non era ningunha
integrista culinaria, como pode parecer polo contado, á fin ela era unha muller
da nosa terra e cos pés ben chantados nela, e se ben vivía arraigada na
tradición católica en que foi criada, tamén era consecuente coa necesidade de
velar polas cuestións económicas que aprendeu a soportar e valorar durante os
difíciles anos da súa existencia, o que lle daba na veciñanza un certo creto de
sensatez e cordura.
Cóntase,
por exemplo, como en certa ocasión, un Mércores de Cinsa, unha veciña acercouse
á súa casa para consultarlle se sería pecado aproveitar o caldo sobrante do
Martes de Carnaval, e ela moi sensatamente sentenciou: “Pecado é tiralo”.
(Este artigo foi publicado na sección Lingua Proletaria, na edición de Barbanza de La Voz de Galicia),
(Este artigo foi publicado na sección Lingua Proletaria, na edición de Barbanza de La Voz de Galicia),
Ningún comentario:
Publicar un comentario