Teatro galego en
Montevideo
O Curmán de Undochán
O achádego, entre os mil papeis de meu curmán, de tres programas de
teatro galego en Montevideo, levoume a riscar catro liñas sobre o tema que, se
cadra, debera abordar con maior idoneidade o amigo Prof. Luis Pérez, tan
sensíbel a toda a materia emigrante. Apenas, pois, uns pantallazos –pantallazos
de teatro non de cine- sobre un feito particularmente exótico para a rica
realidade teatral uruguaia. Sempre coidando que podan ser úteis a aqueles que
nalgún momento se queiran achegar á arte de Talía neste específico campo.
Se quixésemos falar de antecedentes,
que millor que as obras que creou e levou ao escenario o fundador de Casa de
Galicia (1917), a nestas crónicas xa tratada (Crónica 11) excepcional figura de
José Ma. Rz. Barreiro (Baiona, 1871-1923), quen alternou galego e español na
sua creación teatral: La Virgen de la
Barca (zarzuela), Pan quente…
Será en 1941 cando, como é ben
sabido, reestréase en Montevideo e no máis importante escenario do país, o
Teatro Solís, Os vellos non deben de
namorarse, chegada de Buenos Aires xunto coa voz do autor, grabación que
constitúe o único rexistro auditivo de Castelao, non comprindo extendernos máis
sobre tema abondo coñecido.
O noso tan lembrado Antón Crestar
(Miño, 1896-1983), funda en 1958 o Teatro
Popular Gallego coa estrea
americana, que el dirixe, de O fidalgo,
de X. San Luis Romero, conmemorando os cuarenta anos da sua encenación na
Terra. Obra que tornou a ser representada aquí baixo as dirección respectivas
de Pepe Fernández e de Toni de Seárez, en 1989 e 2018 (ano do seu centenario).
(O Castro reeditou a obra en 1986).
Nalgún ano cercano a aquel 1958,
tamén coa dirección de Crestar, representouse na capital uruguaia Mal ano de lobos, tradución galega desa
obra de Linares-Rivas.
Os
tres programas da obra en Montevideo,
motivos de: Castelao (1958), Camilo Díaz
(1989)
e
F. Asorei (2018),
estes
dous últimos reproducindo senllas capas do libro
|
Un verdadeiro pioneiro do teatro
uruguaio moderno, creando (xa en 1937) o Teatro
del Pueblo fora Manuel Domínguez Santamaría (Arnoia, 1908-1979), actuando
mesmo como director daquel Teatro Popular Gallego e como activista republicano..
Canto a José Fernández Seivane (Pepe
Fernández, 1911-1997), outro fillo de galegos, é figura fundamental no decorrer
do noso teatro neste país: actor, recitador, impulsor de grupos de danza e
coros, foi nomeado (1958, pola colectividade galega no Uruguai) Fillo adoptivo de Galiza. (Sua filla,
Cristina Fernández, entre os máis destacados intérpretes da música folc, ten de
seu un copioso repertorio galego).
O
fidalgo, versión 2018
|
Frase
extemporánea: “Montevideo, como Nova Orleans, está na desembocadura dun dos
ríos magníficos do globo que, cos seus afluentes, abrangue unha das máis
vizosas rexións da Terra” (Xavier Marmier, Lettres
sur l’Amérique, Bruxelas, 1851).
Ningún comentario:
Publicar un comentario