mércores, 23 de outubro de 2013

UM APELIDO. UM NOME.


                                                                       Por UM-DO-CHAO.
ESTÉVEZ.

O apelido.
Apelido patronímico e exclusivo do galego-português, sendo o seu significado filho de Estevo/Estevao… nome que (Mdz. Ferrín) viria do grego (coroa).
Muita sona ou devoçom devéu ter este santo Estevo na Europa toda (alcumado de protomártir, o primeiro mártir), dada a presença do apelido derivado em tanta língua continental: Estébanez (espanhol), Stefani/Di Stefano (italiano), Stephens (galês), Stevenson/Stephenson (inglês), Steffansson (escandinavo), Stepanovicius (lituano), Stepanov (ruso), Stefanovic (eslavo), Stephanescu (rumano), Stepanopoulos (grego), Stepanian (arménio), etc., etc. (Persoalmente conhecémos umha senhora Estefanía (Fanny) Esteves, quem seguro ignorava ter nome e apelido tam ligados entre si, quase redundantes: daquela nós nom tínhamos o conhecimento de tal para lho comentar).
José María Estévez Ruiz de Cote
Como primeiro apelido de tal grupo que resenhamos, nom estará de mais lembrarmos que os patronímicos som os mais antigos apelativos, como que nascidos na Idade Meia, e daí que se tornassem os mais abundantes e, portanto, ó paradoxo!, os mais vulgares… até o ponto de a gente de sona tratar de evitá-los, para o qual ou bem os levam em simples inicial… ou bem, direitamente, os eliminam: (Martínez) Murguía,  (Martínez) Risco ou (Rodríguez) Castelao antano, e onte e hoje o tam destratado Fernández, que foi amputado em Nan (de Alhariz) antes, e agora em Fer (Claudio Rodríguez F.) ou Fernán (M. Anxo F. Vello), por pormos meia dúzia de exemplos literários.

As personagens.
Sempre fazendo fincapé nos nom galegos, velaí vam três nomes doutros tantos países… se bem um deles galego foi, destacou longe do seu e nosso país.
1 Miguel ESTÉVEZ Díaz (1767-1812). Compostelám, ajudante de arquitecto, conservam-se os seus cróquis das duas fontes históricas corunhesas: a de Santo André (antiga da Fama) e a de Santa Catarina (ou de Neptuno); mas a sua obra persoal foi (1798) a colonial Capilla de la Caridad do hospital homónimo na cidade de Montevidéu.
2 José María ESTÉVEZ Ruiz de Cote (1789-1834). Bispo de Santa Marta (bem conhecida polo cantar Santa Marta tiene tren pero no tiene tranvía), em Colómbia, neto que foi do galego Juan Estévez. Polo seu activismo patriótico, dele dixo Simón Bolívar: “Él vale por una guarnición” e García Márquez (em El general en su laberinto -1989-) refere-se aos momentos derradeiros do Libertador (1830) quando foi sacramentado por Estévez.

Martin Sheen 
3 Ramón Antonio ESTÉVEZ Phelan (1940). Vede aí o nome oficial do actor ianqui Martin Sheen, filho de Francisco (de Parderrubias, em Salzeda de Caselas) e de mai irlandesa. Este sócio de honra do seltiña visita acotio a aldeia da sua oriundez, fixo-se  famoso a partir do seu protagonismo no filme Apocalypse now (1979) e mais actuando de presidente dos USA na série conhecida em espanhol como El lado oeste de la Casa Blanca. Além disso é pai dos tamém actores Emilio Estévez e Charlie Sheen.

Ningún comentario:

Publicar un comentario