Por Pepe de Rocaforte
Dáballe
un repaso ó “Libro dos seres imaxinarios”, de Borges, cando, ó bater nunha
páxina co Gólem, veume á memoria un texto de Vicente Risco, que non recordo
onde o lin, no cal refería a historia dun rabino que dedicou non sei canto
tempo da súa vida a escribir nun papel, ou nun pergamiño (non o lembro ben), a
palabra “Sinuosus”, nome tal vez dun demo ou cousa parecida. Escribiu o nome
miles e miles de veces ata un momento en que o “S” inicial do último nome
escrito comezou a se mover coma un verme, unha pequena miñoca, de maneira
ondulante pola folla en branco. O traballo combinado do pensamento ou esconxuro
do rabino, xunto coa súa man movendo a pluma acababan de dar vida a un ser, un
gólem.
Borges
non conta esto. Di que se lle chamou “Golem” a un home creado por medio de
combinacións de letras, e a palabra significa, literalmente, «unha materia
amorfa ou sen vida». Tamén refire que no século XVII o rabino Judah Loew ben
Bezabel construíu un home artificial para o ter de criado. Non era un ser coma
os outros, a súa vida era “xorda e vexetativa” e debía a virtude de se mover a
unha inscrición máxica que o rabino lle poñía e lle sacaba detrás dos dentes. Unha
tarde Judah Loew esqueceuse de sacar ese selo da boca do Golem e este caíu nun
frenesí que o fixo correr polas canellas escuras de Praga machacando a quen se
lle poñía diante. Finalmente o rabino púidoo agarrar e rompeu o selo que o
animaba. Entón o Golem caíu sen vida e só quedou a súa figura de barro, que
aínda hoxe se mostra na sinagoga de Praga. Borges non di en cal sinagoga. Eu
estiven en dúas e non o vin. Pero a
verdade é que tampouco o busquei, porque naqueles días non me acordei para nada do libro de Borges.
Esto
incítame a reler “O Golem”, do cal conservo impresións difíciles de esquecer.
Nesa novela creou Gustav Meyrink unha atmosfera que se apodera do lector e o obriga a non
deixar a lectura coa ansia de chegar canto antes ó final do opresivo mal soño
que vive o protagonista, entre a realidade e a fantasía, preso do terror a
veces, un terror sen causa, como se se vise rodeado, di Meyrink, de sombras
ameazadoras saídas das ensoñacións producidas polo consumo de opio. Ensoñacións
das que só escapaba para se encontrar nun novo pesadelo, no medio dun cuarto
baleiro, onde mentres a súa consciencia ía despertando sentíase afundir noutro
soño máis profundo no cal as tebras afastaban as paredes ata facelas
desaparecer para convertelo nun deserto sen límites.
Neste ambiente onírico aparecía o Golem, a misteriosa
figura muda que, cada trinta e tres anos, percorre as rúas da cidade, envolta
na néboa que sube do Moldava, disposta a destruír canto apareza ó seu paso. Así
empeza a aproximarse o fin da historia, no cal reside tal vez o mellor logro do
autor. Nós estamos afeitos a considerar unha solución de mal narrador a de lle
finalizar un relato co recurso do despertar dun mal soño (ou bo, depende).
Meyrink asume ese recurso manido, pero faino dun xeito que me atrevo a
considerar xenial. De calquera maneira, por se a alguén que me lea non lle
gusta que lle conten o remate da historia que pensa ler, non vou referir ese
rizo final.
Déixoo para que o goce
por si mesmo quen empece a ler “O Gólem”.
Ningún comentario:
Publicar un comentario