Apuntes sobre a simboloxía das
aves
Xa se escoitan cantar os
paxariños, e atendemos a un elemento digno de destacar dentro da iconografía
galega de época antiga, relativa ás representacións en petroglifos ata ben
entrada a idade de Ferro, onde non soen aparecer aves e sen embargo hai moitas
lendas relacionadas con castros ou monumentos megalíticos, nos que si aparecen
como elemento protagonista, tal a lenda do galo de Armentón (Arteixo), ou a da
galiña e os seus pitiños do castro de Lañas (tamén en Arteixo).
As aves non son elemento mítico
exclusivo de ningunha cultura, a mesma Biblia conta como Noé, unha vez que
deixa de chover, soltou primeiro a un corvo para que vise se había terra onde
pousar, e este, ave preeira, ficou comendo cadáveres e non volveu, e logo, soltou
unha pomba, que si regresou cunha ramiña de oliveira no pico, no que sen
dúbidas se pode entender como o primeiro símbolo de paz.
As aves, que non acostumamos a
velas en actividades cinexéticas nas iconografías do mundo clásico, si aparecen
con frecuencia asociadas a distintas divindades como atributos propios, tal a
aguia, considerada como a raíña das aves, por ser a que voa máis alto, a máis
maxestosa e poderosa está asociada con Xúpiter, o falcón, capaz de ver desde
longas distancias a súa presa, ou máis aínda o seu ollo, tómase como símbolo de
Horus, ou o moucho, unha ave nocturna, serena, atenta e silenciosa con Minerva
e a sabedoría.
Asemade as cores das aves son
unha das claves iconográficas que observamos, non é o mesmo o negro dun corvo ca unha pomba branca,
pois igual có corvo de Noé, a choia, tamén da familia dos córvidos e das pegas,
ave que tamén se alimenta de cadáveres, era considerada polos gregos como ave
de mal agoiro, mentres que a pomba, ave da deusa fenicia da fecundidade
Astarté, de Venus e Cibeles, era un símbolo do ben e da esperanza.
Tamén a cegoña se tiña como
atributo dos viaxeiros, debido a súa migración, e asemade como símbolo de amor
filial para os romanos, dado que se pensaba que esta ave alimenta ós seus pais
na vellez, razón pola que se asociaba a Xuno.
Como vemos, unha mesma ave pode
ter distintos significados e verse de distinta maneira segundo as culturas, en
función das súas peculiaridades, da súa
cor, dos costumes ou usos, asóciase a distintas divindades desde antigo e con
esa simboloxía se manteñen hoxe en día.
O galo de Barrañán
Pois
nunha destas furnas que abre a súa boca cara o ocaso, ese punto de onde as
crenzas populares din que vén o frío, a noite e a morte, ninguén era quen de
asegurar a súa profundidade nin a dirección que tomaba no fondo da terra, así
que, a alguén, ocorréuselle meter un galo e agardar para ver por onde saía se é
que saía. E ó cabo dun tempo, cando xa todos daban o galo por perdido, este
cantou no alto de Lañas. Saiu á luz, despois de entrar pola boca das tebras,
preto do castro de Lañas (o castro onde mora a galiña dos pitos de ouro),
mirando para a parroquia de san Pedro de Armentón, onde podemos ver unha antiga
inscripción que nos fixo sospeitar que antes de que os paisanos rendesen
culto a san Pedro, o santo que dicide a quen lle abre as portas do paraíso e a
quen se invoca contra os raíos, xa adoraban a Xúpiter, o deus que pon
condicións para subir ó Olimpo e castiga ós que lle levan a contraria
botándolles un raio. Ben a inscripción máis ben parece referirse á data de fundación do templo.
Pero a pregunta que agora nos planteamos é a seguinte: ¿Fálannos estas lendas do tránsito polo
subchán, dunha especie de peregrinación polo hades dos gregos ata atopar a
luz?.
A lenda de Lañas
Fálanos esta lenda da presencia
dunha galiña con sete pitos de ouro, rubios coma o sol e ricos como a fartura
que simboliza o prezado metal, uns pitiños que moran no castro de Lañas, como
mostra da riqueza que alí habita, ou habitou nalgún intre da historia, nalgunha
época dourada que permanece na memoria da xente, e fica alí agardando a quen
saiba desfacer o encanto. Trátase dunha galiña que aparece ó amencer de certos
días do ano coa súa rolada.
Alguén os viu, máis ninguén puido
collelos, porque só son a presencia dun tempo de riqueza que se foi.
(Apuntamos como complemento a este artigo o titulado Hórreos en Arteixo)
(Apuntamos como complemento a este artigo o titulado Hórreos en Arteixo)
Ningún comentario:
Publicar un comentario