O Curmán de Undochán
La carreta, no parque Batlle,
é
lugar tradicional para fotos de turistas e veciños
|
Aí atrás falamos do cabalo do escudo uruguaio. Tamén das
esculturas europeas doadas ao Uruguai, entre as cales duas ecuestres: Colleoni
e Gattamelata. Pois ben, facendo inventario, resulta que en Montevideo temos
nada menos que once xinetes máis -entre eles o noso Artigas e os herois
estranxeiros San Martín, Solano López e Bolívar-, que xa veñen sumando trece...
sen contarmos os cabalos presentes noutros grupos escultóricos tales “Nuevos
rumbos” -parella campesina dacabalo-, “El entrevero” -combate trenzado de homes
dacabalo-, “La carreta” e “La diligencia”. (E é que o nobre cuadrúpedo estivo presente, especialmente aquí, en moita
parte da historia bélica do país).
La diligencia, emerxendo da
canada
do parque El Prado
|
Tales catro debidos ao escultor José Belloni (1882-1965),
un dos dous nomes protagónicos, con diferencia, no embelecemento da paisaxe
urbana da capital, sendo o outro José Luis Zorrilla de San Martín (1891-1975):
aquel Garaicoechea e este Blanco dos seus apelidos maternos, basco e galego
respectivamente, e este descendendo de Alonso da Contiña Blanco, da zona de
Vila de Cruces. Se o filoitálico Belloni logrou con carreta e dilixencia -dous
meios de transporte sucesivos- sitos en cadanseu parque da cidade, unha grande
visibilidade, o filocántabro Zorrilla ten o seu “Gaucho” emplazado en pleno
centro.
Realmente, Montevideo, con amplos parques e belos grupos
escultóricos, con delongada mariña e fermosos edificios, combina harmoniosa e
cumpridamente arte con natureza... entre cuxa escultura quero mencionar o ben
máis modesto monumento a Camoens... do mesmo autor (Joao Fragoso) e feitío que
o sito na coruñesa praza de Portugal.
O
prestixio do uruguaio alcanza
a
países tan afastados como unha
das
república da illa caribense (ollo a “Gervacio”),
retrato
imaxinado polo
pintor
nacional Juan Manuel Blanes
|
O bo do caso é que co culto a Artigas, evítase o culto á
personalidade de calquera presidente (ou rei fora das Américas). Por certo, que
pintarán os reis na numismática e na filatelia dos seus reinos? Isto mostra o
pouco que evoluiron os estados monárquicos dese primeiro mundo nesta materia.
Ao respecto, rexe aquí unha vella lei que prohibe erguer estatuas ou nomear
ruas ata transcurrida unha década do pasamento do personaxe, algo, ao noso ver,
exaxerado se se tratar de persoeiro artístico ou literario ou científico, alleo
á posíbel soberba ou endeusamento, previsibelmente nocivos para os gobernados,
do político que ostentar o poder e manexar o goberno de turno.
Ripio extemporáneo, absolutamente
decimonónico: “Quien por comer se interese/ o por masticar se afane/ busque al
dentista Seoane:/ el hombre bien lo merece. (Por Antonio Seoane Pita, coruñés
de 1858, a exercer en San Carlos de Maldonado, Uruguai).
Ningún comentario:
Publicar un comentario