A
tarde da 2ª xornada. A invitación ó pazo de Loroxo, con cea e parladoiro
Foi xa pasada a hora do
xantar cando os viaxeiros recibiron a visita dun amigo que os invita a unha
merenda-cea no pazo de Loroxo, con visita á capela, onde os cansos viaxeiros
han de mirar, pero sen atender, ós santos que os fitan, sen se decatar dun
santo Antoniño de meniño ó colo que non come nin bebe viño pero está moi
gordiño, quen os mira con pesar; non se decatan de que estamos no seu día, que
media Galiza e todo Portugal anda en festas en loor do santo predicador que
tiña tanta labia que foi quen de virarse cara o mar e predicarlle ós peixes
que, engaiolados co seu discurso, sacaron as cabeciñas por encima da auga para
atendelo, porque, polo visto, os peixes, para as cousas divinas, teñen mellor
ouvido fora da auga ca dentro dela. E alí saben que Mabel, a princesa do pazo,
non se encomendou ó santo Ramón que nesta capela se venera e tivo un parto de
vinteseis horas de duración, case tanto como a dorida nai de Herácles, a quen
as moiras de brazos cruzados impedían que o fortachón cativo saíse á luz da
vida, e tamén saben que alí unha devota doou unha imaxe de santa Rita de Casia,
a avogosa das sufridas esposas, pero non lle din se tamén a devota doadora era
sufrida, sufridora ou sufrinte, só que lle fan festa cada ano, e que todas as
esposas da bisbarra acoden para pedirlle á santa amparo e bo facer cos seus
esposos, e entón ó ateo do Meco, que escoita estes contos da devoción ocórreselle
preguntar que quen é a santa ou santo que ampara ós esposos das malas esposas.
Non se coñece. ¿Por que?. E a condesa do pazo, muller de palabras claras e sen
reviravoltas sentencia: “Non necesitan divino amparo porque de sempre tiveron a
man moi larga”.
Non se discute nin se
retruca. Só un sorriso de “deixémolo así” envolve as facianas varonís e unha
gargallada coral feminina da por rematada a discusión.
Os camiñantes están cansos,
despois de subir unha longa costa que os trouxo ata o pazo desde Aviño, e están
desexando sentarse diante da abondosa churrascada que don Carlos de Armentón,
Señor consorte de Loroxo e propietario dun monte de toxo, co que fai a brasa,
preparou a base de cocho da casa, de churrascante cocho alimentado a patacas
fervidas e millo do ano, acompañada (a churrascada) con repolo fervido e viño do
seu lagar, de exquisitos acios pisados polos frescos pés (segundo lles din),
dunha doncela que gardou a virxindade e a beleza baixo unha fina tea de seda
chinesa, quen cando sobre os acios de uva poñía os seus delicados pés, as
mesmas uvas sorrían vendo o que vían pernas arriba. Non faltou no banquete a
leituga, o café, os licores de herbas recollidas nos farturentos campos de
Loroxo, mentres o parladoiro se prolongou ata altas horas da noite, falando do
divino e do humano.
Tamén foi aquí onde souberon,
por boca dunha veciña que llo conta, que polos areais desta costa (e non por
todos) sae cada solpor e recóllese coa alba unha dama de fortes pernas, de
cabelo dourado e atlética figura, quen, na compaña dun enorme can mouro
percorre as casas pescas sinalando algunha desgraza.
-Diana.
-Non sei como se chama –di a
veciña faladora-, pero quen sexa ten moi mala idea.
-Nós vímola en Caión.
Prolongouse o parladoiro ata
tan altas horas da noite, que os peregrinos do solpor acceden, finalmente, o
insistente ofrecemento de ficar esta noite ó acubillo dunha habitación con
colchón e sabas. Axuda a aceptar tal ofrecemento a debilidade dos corpos
enchidos de fartura e o pesar para poñerse agora, a altas horas da noite, a
buscar lugar onde montar a tenda. E daquela ocupan un cuarto que dá sobre a
capela pacega, a través dunha xanela desde onde unha antepasada acamada asistía
á misa diaria e diariamente comungaba, para o que o capelán do pazo había de
subir coa Sagrada Forma na man, por unha escada de encarte posta a propósito. E
comungaba a vella a través daquela xanela que un día, por mor da humidade do
inverno ninguén foi quen de abrir, e entón operouse o milagre de que un anxo
baixado do retablo do Altar Maior, e baixo as directrices do san Xosé que tamén
se venera nesta capela, sacase a masilla que suxeita un dos cristais para que a
señora comungase, e logo de que ela cumprise coa devoción, o mesmo anxo volveu
a poñer o cristal no seu sitio e deulle masilla, outra volta baixo o consello
do mesmo san Xosé que leva ó Neno da man e non podía deixalo porque é un neno
moi atravesado e respondón que xa lles ten dado máis dun desgusto cando van ó
templo a cumprir cos preceptos.
Foi
unha velada amena, de parladoiro longo, pero á noite, cando os ronquidos do
Dulceiro sonorizaban o cuarto sen deixar durmir ó Meco, este notou como
contrapunto daquel un murmurio descoñecido que o obrigou a erguer e asomarse á xanela da capela, onde viu a unha
loira moza axeonllada fronte o altar, coa mochila de camiñante pousada ó seu
lado, e quixo o sorprendido home chamala para que non pasase a noite ó frío,
cedéndolle o seu sitio no leito, pero nada máis abrir a xanela a moza
esvaeceuse como se unha corrente de aire vasoirase unha nube de fume.
E tras o soño un novo amencer.
E tras o soño un novo amencer.
Ningún comentario:
Publicar un comentario