3ª xornada empeza en Punta Nariga envoltos nunha
néboa espesa e segue con incertas aventuras que poñen a proba o talante dos
peregrinos.
Aínda non sabemos como pero
a terceira xornada amenceulles cunha néboa espesa en Punta Nariga, onde o faro
deseñado por Portela non se pode ver a pesar de estar a dez metros de
distancia, o faro que ten base con forma de rosa dos ventos e sempre está
custodiado por un atlante que mira ó ocaso, como miran os camiñantes, a dereita
e esquerda, decididos a encontrar o camiño que os leve preto do mar cara o seu
destino. Era esta unha néboa húmida aparecida coma quen esperta dun soño sen
ter noticia do que había antes de espertar, unha néboa na que é necesario botar
man do compás para saber cara onde dirixirse. Atrás quedou Malpica e santo
Adrián mirando ás Sisargas. Semella que están metidos nun mundo sen fronteiras
pero limitado ó espazo que ocupan os seus pés. Un espazo-tempo da máis pura
filosofía einsteiniana, en que o espazo medra co tempo, onde o límite deste
indeciso universo está onde están eles, e un paso cara adiante pode ser abrir novas
dimensións ou arrostrar ó abismo. Quen lle dera a Hawking saber que hai no
extremo do universo. Os viaxeiros non saben se arriscar cara sur ou oeste, os
dous puntos que lembran de ter visto algunha vez nun atlas escolar, porque
agora mesmo nin a claridade do sol se intúe a través desta húmida nube que os
abrangue. Unha néboa espesa e pingona entre toxeiras que empapan os pantalóns e
fai calar a humidade ó corpo, mais os camiñantes non se deteñen, seguen
buscando algún carreiro de pescos ou mesmo dos raposos, mais os poucos vieiros
que atopan déixanos a carón de cantís intransitables, ata que de súpeto,
deciden aventurar por cadanseu sendeiro, deixando que se oían as propias voces
por se alguén ve algo pero tamén para saber que o outro está aí, preto dun,
aínda que non se vexan. Saben os camiñantes que o ben e o mal están no camiño,
que o peregrino ha de distinguir onde poñer o pé e onde non, cara onde ir e
cara onde non, a separar o gustoso do necesario, o pracer do obxectivo, as
sombras das figuras. E lembran aquel conto dos vellos, dun mozo que vén por
unha corredoira durante a noite e de súpeto púxoselle diante de si un cabalo
que erguido nas patas traseiras relinchou axitando as dianteiras a unha cuarta
da súa cara, pero o mozo, valente e destemido faloulle e calmouno “Xo cabalo,
xo”, e seguiu o seu camiño cando sentada nun muro coroado de anacos de cristais
viu unha fermosa moza vestida como veu ó mundo, e mirándoa saudouna sen portar
por ela, “Estás ben, aí estás moi ben”, e seguiu o seu camiño, cando de súpeto,
no intre en que el menos o esperaba, unha galiña tola metéuselle entre os pés,
e asustouse un pouco, “Anda daí becho”, e entón a galiña, arredándose faloulle
con voz humana, “Así que eu asusteiche non”. E si, asustado correu para a casa
e contou o conto, e o avó que xa estaba na cama aseguroulle que todo aquilo non
era máis ca obra do diaño, que fai figuras co vento para asustar a quen anda
nas rúas despois da media noite.
-¿E por que os faunos
monteiros fastidian con este conto?.
E agora que non hai vento, o
Meco, esbagulla os ollos cando a mesma néboa semella cobrar formas que logo se
amosan como penedos, e alí onde lles parecía ver unha persoa sentada, ó
aproximarse só é unha rocha ou un tronco retorcido. Mais entre as figuras que
os confunden, como invitándoos a seguila, unha desas formas semella a gasa dun
vestido mecido por unha airexa, libre de corpo que lles lembra aquela loura que
viron pasar o primeiro día, e logo rezando na capela de Loroxo. Vai aí, diante
deles e eles cara esa nube de gasa deixándose guiar, e sorpréndense ó
descubrir, marcadas no chan, unhas pegadas diminutas, de pés, de cor verde,
unhas pegadas que lles dan a pista do camiño dos faros, e entón decídense a
seguir ese roteiro por carreiros de altos e húmidos toxos aínda envoltos na
espesa néboa, sempre a pos desa sombra que camiña diante deles como estandarte
que os guía, animándoos a apurar o paso, por ver de alcanzala, mais se eles
corren ela corre, e se eles se deteñen ela detense, así unha e outra vez, hora
tras hora ata que o sol sube no horizonte, a néboa se disipa, e a sombra tamén
desaparece e só deixa da súa fantasmagórica presencia as roupas húmidas dos
camiñantes, e o murmurio das ondas ó fondo do cantil.
Ábrese
co mediodía o horizonte e fronte a eles a obra argallada pola man do home amosa
portos naturais, en que as escadas para baixar polo cantil están escavadas na mesma
pedra. Semellan lugares inaccesibles, pero esta é a proba de que o home, aínda
nos máis recónditos e abruptos lugares, sempre encontra algún camiño para
satisfacer as súas necesidades, e seguen por roteiros onde malamente poden
camiñar de un en un, pola beira do pedregal, onde os toxos e os fieitos cobren
os seus corpos ata non deixar ver máis cá cabeza. E camiñan tentando o chan,
porque nesta parte da rota, un tropezo, con todo o peso da mochila encima,
faríaos caer ó insondable precipicio.
Xa
levan horas camiñando. Na mochila só portan algún resto de comida que lles
sobrou, o Dulceiro, sempre previsor, recolle baias e herbas que garda.
O
sol agora cae con forza, por iso, nalgún intre do camiño, deste arriscado
camiño, o Meco, que camiña detrás ve que por un intre os pés arrastrados do
Dulceiro, dubidando, e semella que se balancea, pero seguen por esta fina liña
de terra que os arreda do abismo. O espectáculo visual é inenarrable, con ondas
bravas ruxindo ó fondo, salseiros que saltan e non alcanzan ós camiñantes, aves
que por veces ameazan porque este é lugar privado onde elas aniñan e ninguén as
molesta, e de súpeto, como se o mundo cobrase unha nova identidade, os
camiñantes senten o relinchar dun cabalo e miran ó entorno sen velo. Seguen
camiñando e aí volve outra vez o cabalo a relinchar. ¿Como pode haber un cabalo
nestes agrestes lugares onde o abismo é fronteira entre a vida e a morte?. ¿Son
estes os cabalos de Bóreas, fillos das eguas fecundadas polo vento monteiro?.
Semella que as aves foxen deste berro de presencia e dominio e os viaxeiros,
pegados á costa, van avanzando en ringleira, paso a paso, con tento,
coñecedores do perigo que se abre ós seus pés. Só é necesario que unha rama
atravesada ou unha pedra mal asentada senta a pegada dun deles para que a
mochila bascule e o punto de gravidade se despraza facendo imposible o dominio
do corpo sobre a insondable sima. E aló está o cabalo. Ó principio só a cabeza,
no cume da montaña, logo todo o corpo, abríndose á presencia maxestosa, señoreando
o espazo, rinchando con bravío para que todos saiban que este é o seu
territorio, e de súpeto galopando polo monte para facer notar a súa presencia,
para advertir ós invasores de que están entrando no seu dominio. Corre por un
carreiro que só a el lle pertence, e vén cara os camiñantes, ameazante, e eles
fican parados, non teñen onde meterse nin saben para onde ir. O garañón de
longas crinas detense, salta, míraos, érguese sobre as patas traseiras e segue
correndo, por ese carreiro que os dous compañeiros saben que nalgún punto de
máis adiante se une ó que eles seguen. Fronte ós viaxeiros unha cruz anuncia a
memoria dalgunha desgracia mariña, e cara ela van e sentan, agardando que o
animal se calme, que tamén eles necesitan descansar e meditar un anaco, neste
intre de primeiro repouso. Pero o cabalo segue aí. E agora vén a dúbida: Monte
arriba está a besta e seguindo o cantil está o incerto e perigoso camiño. Mágoa
que un anxo gardián e protector non os visite, os colla da man e os leve por
lugar seguro. Non existen as bondades sobrenaturais, senón as naturais
realidades.
Sigamos.
Afrontan este roteiro cando
descobren a razón daquel rinchar ameazante: o garañón está a carón de dúas
eguas cos seus poldros. As eguas que lle deron vida e continuidade ó seu ser,
non son as eguas fecundadas polo Bóreas, aquelas bestas da Ática que poñían os
seus cuartos traseiros cara o vento para que este as fecundase sen presencia de
macho. Estas bestas si sentiron o pracer do macho. O garañón é un pai protector
que coida dos seus e agarda ata que os camiñantes se apartan da súa familia
para volver, orgulloso, brincando, saltando de ledicia ó outeiro desde o que
vixía, convencido de terlle gañado unha batalla ós descoñecidos que apareceron
de súpeto nos seus dominios. E os camiñantes seguen pois a carón deste cantil
endexamais pisado polo pé humano, cando un novo balanceo do Dulceiro os enche
de preocupación, e chegan a un lugar onde o carreiro, se iso foi algunha vez,
queda pechado por pedras cara diante e toxos cara arriba. Hai que volver.
Volver ó territorio do cabalo. Ou seguir polo arriscado precipicio.
Os
camiñantes, por primeira vez en toda a viaxe toman decisións distintas. Aquí
non vale a democracia nin o consenso cando o medo e o perigo se fai dono da
situación. Agora prevalece a intuición de cada un. Posiblemente un se engane e
o outro non, posiblemente os dous acerten. Posiblemente algo vai suceder pero
non sabemos adiantar o futuro por moito que o pretendamos. Non hai tempo para
oráculos nin cartas que botar. Por sorte, si podemos adiantar que ningún dos
dous se enganou, porque sabemos que aí están para contalo, aínda que a
experiencia non foi doada. Son decisións rápidas que ambos respectan: o Meco
prefire trepar monte arriba entre o toxo, ata o cume, e o Dulceiro seguir un
pouco máis adiante por se aparece un carreiro.
A
escalada do Meco obrígao a arrastrarse pola pina aba da montaña, reptando,
suxeitándose ós troncos do arbusto para manter o peso das costas o máis próximo
ó chan, iso que o os físicos chaman o punto de equilibrio, e o Dulceiro segue
ata que o camiño non lle permite seguir adiante, ata que o terreo é acubillo de
aves que revoan a súa cabeza ameazándoo, temerosas de que malogre os niños que
elas coidan, as aves que só poden chegar a el polo aire, e daquela tamén el
repta cara ó cume. Na soidade da montaña séntense os nomes de cada un chamando
o compañeiro para sentir que aínda están aí, que a vida continúa. O Meco pensou
que estaba preto da cima pero só era unha falsa imaxe que agocha un enorme
pedrugallo, e segue reptando, cubrindo os brazos de espiñas, sentindo o
Dulceiro, nun lugar inconcreto, onde ha de reptar como besta inmunda, e nota de
súpeto a presencia dunha serpe que vén cara el cunha lingua de sangue, uns ollo
de vidro verde, unha víbora de Seoane que pasa en dirección á súa orella, e o Dulceiro sente o frío do ofidio ata nas
axilas, e invoca ó santo Adrián: Líbrame deste mal, e pasa a víbora que el
deixa pasar sen pestanexar, para non molestala e obrigala a unha defensa que
sería negativa para a súa persoa, e séntea meterse por encima do pescozo, sente
unhas cóxegas frías que o estremecen, mais contrólase, e mira polo rabo do ollo
como a becha se vai perdendo aló, pola toxeira adiante. E entón, non se sabe de
onde, unha nova enerxía empúxao a subir o monte. Nota, pero non mira para atrás,
unha man que o empuxa polas nádegas.
O Meco tamén segue reptando,
e cando encontra bosta de besta, sente o alivio da meta próxima, e berra
chamando ó compañeiro que lle responde. Seguen e por fin o Meco encontra un
cume desde o que se contempla o infinito en horizontal e en vertical, berra
chamando ó compañeiro e este responde a poucos metros aínda que non se ve. Só
unha leve gasa de fume ascende desde onde a voz está, e pérdese no ceo
inalcanzable.
Tarda uns minutos en
aparecer a súa figura entre os toxos que
lle chegan ó pescozo, pero salvaron o precipicio.
Agora haberán de atopar o
camiño entre a inculta toxeira, cara unha praia que se ve ó fondo, na enseada
da Barda.
E daí, tras o descanso do mediodía iremos cara Corme
E daí, tras o descanso do mediodía iremos cara Corme
Ningún comentario:
Publicar un comentario