4ª xornada, de cando sufriron sede, cansanzo,
bromas de santo Antonio be correntes de auga traizoeira.
Por mor da orientación da
praia (¿xa o dixemos?. Que mal me está facendo esta beberaxe merliniana con que
acompaño a palabra escrita) e da mesma tenda, a sur do piñeiral da praia, e anque
non viron como se deitaba o sol, si intuíron unhas nubes que anunciaban o
nordés con que espertaron e que aquí, por mor da orientación da praia (¿pero
que estou bebendo que non fago máis ca repetirme?) bate amainado polos piñeiros
do arredor.
Saíron esbagullando os ollos
e mentres cumprían cos requisitos matutinos, arredado o un do outro ó amparo
dalqún pino que preserve a súa intimidade, o Meco puido ver, nun anaco de terra
branda as pegadas profundas dunha gadoupa mesturadas coa suave e case
inapreciable dun pé feminino. Agora cada quen pode pensar o que queira, pero o
animal que roldou a tenda xa sabemos que foi real, o que non sabemos é se
fuxiu, porque a dona dos delicados pés o espantou ou porque o levou canda ela.
O Dulceiro quere pensar que
esa era a mesma que lle axudou a gabear no cantil, ou a mesma que desapareceu
nalgunha furna de Caión, ou a mesma que viron tantas veces ou intuíron, ou
sentiron, ou quixeron ter canda eles para preguntarlle “¿e ti quen vés sendo?”,
e logo, xa máis ó ouvido, soltarlle aquilo de “¿queres vir comigo?”.
¡Ai! Canta señardade e
soidade dá o mal durmir.
Diremos, antes de seguir
camiño, que a praia da Ermida recibe o seu nome dunha illa que queda en seco
coa marea baixa, e onde outrora, haberá máis de medio século, alguén argallou
construír alí unha especie de cetaria da que hoxe só quedan restos de comportas
e paredes e ferranchos; pero indo máis atrás na historia, na idade media, esa
época na que os expertos din que se formou o mundo coñecido, con todas estas
estructuras que nos lían e asustan cada dous por tres, de bancos e banqueiros,
políticos, argallantes e administradores, reis, presidentes e validos, era (a illa
dicimos) refuxio de apestados que non podían entrar en lugares habitados polos
nativos sen pasar antes a corentena preventiva, e para que non lles faltase
axuda, nunha época na que os médicos como moito só acertaban co xarope de limón
e mel para a gorxa tomada, e o caldo de rato fervido para o mal do peito, a
herba-luísa para a dor de barriga e a invocación a san Benitiño para curar as
verrugas, a Igrexa montou unha capela onde os enfermos podían pedir un milagre
se as divindades tiñan a ben amosar as súas artes de presdixitadores. Pero hoxe
a illa é unha toxeira, e eles véna co estómago roncando e ocupado por cadanseu
plátano pocho con que almorzaron.
Van
os camiñantes cara as terras de Pondal, por agrestes camiños á beira do mar,
como era o propósito, vendo nalgúns lugares ós paisanos que marisquean ou
recolectan algas en grandes sacos. E se nesta primeira parte o camiño é
animoso, con rumbo a Balarés, axiña asistiremos a un portentoso acto de fe e
incredulidade, e ata de desconfianza, para celebrar –aínda que sexa a tempo
pasado- a festividade do santo Antonio de Padua -natural de Lisboa, de nome
propio Fernando Martins de Bulhoês e Tavares Azevedo, avogoso das cousas
perdidas e das mozas casadeiras-, a quen non lle rezaron no seu día, nin por el
portaron cando o tiveron diante na capela de Loroxo.
Tivo lugar a milagrosa
trasnada do de Padua á media mañá, nun
lugar onde o nordés se remansaba e o sol caía a chumbo, provocando a
desaparición e aparición do sombreiro do Dulceiro.
Foi
o caso que, despois de cruzar os sendeiros da beiramar, os camiñantes tomaron
un respiro nun alto do cantil polo que pasa un camiño ancho, de terra batida e
abeirado de silveiras. Beberon uns grolos de auga e continuaron o vieiro que
vai cara Balarés, máis cando xa levaban tres ou catro quilómetros andados e a
praia abre a súa enseada fronte a eles, o Dulceiro, que camiña detrás do Meco
(e téñase isto presente), decátase de que lle falta o sombreiro, unha perda que
pide remedio inmediato, porque o sol vai cara o mediodía e queima na branca pel
xeneticamente irlandesa, e entón deixa a mochila acordándose de todos os santos
do ceo e de vinte quilómetros á redonda por se algún saíu a dar un paseo, e
retorna a procuralo.
O Meco agarda na berma do
camiño, recostado contra a súa propia mochila, sentindo o rechouchío dos
paxariños e soprando na frauta, con tan doce soprar que ben fixera en cantar
con esta miña gaitiña ás nenas hei de encantar, durante un longo tempo no que
tivo tempo de repasar todo o seu repertorio, tanto tempo atrás aprendido, ata
que ó cabo de hora e media volve o Dulceiro sen o sombreiro, convencido de que
seguramente o vento, ese nordés con que amenceu o día llo arrastrou a ninguén
sabe onde, e resígnase a mercar unha gorra, viseira ou o que sexa en canto cheguen
a un pobo, pero aínda hai que cruzar o areal de Ponteceso, e xa suda de
pensalo, e o Meco, que sendo ateo tamén sabe do poder das divindades, lembra para
o amigo o responso de santo Antonio:
Santo Antonio de Padua
Que en Lisboa naciches,
E en Padua predicaches.
Cando estabas a predicar
Viñéronte avisar
Que a teu pai ían aforcar.
Do púlpito te baixaches
E o breviario perdiches
E a Virxe tres veces te chamou:
Antonio, Antonio, Antonio
Volve atrás
Que o breviario atoparás,
O morto será resucitado
E o preso liberado.
E entón, xusto ó rematar o
respondo paduano, e cando volven cargar as mochilas, o sombreiro do Dulceiro
está pendurado da botella de auga que o Meco leva na súa mochila. Lembrade que
o Dulceiro camiñaba detrás do Meco. Lembrade que os milagres non existen, pero
si os misterios. E finalmente imaxinade a cara do Dulceiro querendo
recriminarlle ó Meco que lle tivese agochado o sombreiro, lle fixese dar o
paseo innecesario que dou, e agora lle bote a culpa ó inocente de Padua que
naceu en Lisboa.
Non lle dixo nada, pero
desde este intre a relación entre eles cambiou radicalmente.
Así
son os camiños, duros na andaina e imprevisibles, cheos de atrancos, de
contratempos, de incertas paisaxes e de sorpresas que unhas veces agradan e
outras non. Pero o camiño é seguir. Camiñar é non deterse cos atrancos que nos
saen ó paso. O camiñante ha de saber sobrepoñerse ás inclemencias e ás
clemencias, ha de saber conxugar a alegría duns momentos coas penalidades
doutro, e os compañeiros han de saber respectar o silencio de cada un ou a
desbordada alegría dun momento de euforia. Han de saber respectar o silencio
como se agradecen as palabras de ánimo.
Van, pois, en silencio.
Chegan ó piñeiral que hai
antes da praia e cada un senta arredado do outro. Un non ten nada que
recriminar e o outro nada polo que pedir perdón.
Nas duchas da praia aséanse
un pouco, pero seguen en silencio. Cada un sabe por onde lle anda o pensamento
ó compañeiro, pero deixan que o tempo o afogue.
Desde
esta praia, han de cruzar as abas do Monte Branco, lembrando aquel pranto en
que Pondal, xa cargado de anos proclama:
Monte
Branco, Monte Branco,
Cando te vexo de lonxe
Verto a soas triste pranto.
Pois as nosas alegrías
Ós dous nos foron fallando;
A ti das túas areas
Os ventos te despoxando,
A min, tamén me falecen
Aqueles gustos pasado
¡ti negreas i eu teño a cabeza
chea de cabelos brancos!.
Camiño
cansino polos areais e os modorróns que outros chaman con vocábulo danés de
dunas, polo longo areal, tal deserto sen horizontes, ata chegar á casa natal do
bardo, onde poden descansar un anaco antes de seguir cara Cabana de Bergantiños.
Descansan en silencio. Tal vez algunha palabra para falar da fauna avícola da
zona, que contemplan, ou para decidir se mercar algo de fiambre para o xantar.
E logo a seguir rota.
En Cabana de Beergantiños, a
onde chegan sobre as dúas da tarde, poderán nadar no mar, ou no río, que alí é
onde o río desemboca, e onde a marea
baixa lles permite pasear pola area húmida, e logo nadar e sentir as correntes
do río de salitrosa auga, e pisar as areas tapizadas de cunchas, e non han de
nadar polo medio, que alí a corrente é moi forte, e en menos de media hora sube
o nivel do mar e o lugar onde andaban polo seco agora fica inundado e teñen que
cruzalo a nado, loitando contra a forte corrente que os arrastra, contra a
forte corrente que se xera coa subida da marea, ata alcanzar o cabo dunha
gamela, e agarrados a el chegar ás escadas do paseo marítimo.
Imos descansar para seguir logo cara Laxe e Soesto.
Imos descansar para seguir logo cara Laxe e Soesto.
Ningún comentario:
Publicar un comentario