luns, 20 de abril de 2015

GÜNTER GRASS E EDUARDO GALEANO




Por Pepe de Rocaforte
            A pesar de coincidiren no oficio de escribir, de teren cultivado o debuxo e de mostraren ambos unha evidente preocupación política (Galeano apoiou o “Frente Amplio” que en 2004 gañou as eleccións no Uruguay e antes, en 1973, polas súas ideas esquerdistas vírase obrigado a exiliarse do seu país. Grass mantivo durante moito tempo un activismo político a favor da social-democracia alemá), a pesar de todas esas coincidencias, digo, non se me ocorrería relacionalos ata o punto en que a morte os relacionou o pasado dia trece deste mes.
            Souben de Günter Grass en 1978, cando se publicou en España “O tambor de lata”, a historia de Óscar Matzerath, eterno neno coma aquel Markandeya do Mahabharata, sempre na idade dos quince anos (Óscar decidiu non medrar a unha idade similar ou menor aínda) e gustaríame moito logo a versión cinematográfica de Volker Schlöndorff, onde me pareceu un acerto rematar a película no momento en que o neno decide volver medrar.
            Continuei lendo posteriormente outras obras de narrativa de Grass que non deixaron de gustarme, aínda sen chegar á altura do “Tambor de lata”. E nestes últimos anos fixeime un pouco máis na súa obra ensaística. O último texto seu que lin, aínda non hai un ano, foi a conferencia “Escribir despois de Auschwittz”, onde contrariamente á opinión de Adorno, “despois de Auschwittz non se pode escribir poesía”, Grass é rotundo en afirmar que non só se pode, senón que é preciso continuar escribindo, poesía e todo o demais.

            Da súa obra ensaística recomendaría “Ensaios sobre literatura” (máis que sobre literatura son sobre política), nos cales hai textos, “¿Cómo llo dicimos ós nenos?”, “Kafka e os seus executantes”, “A carreira contra as utopías”, que me pareceron interesantes, sen esquecer “Sobre o meu mestre Döblin”, que me está convidando a ler “Berlín Alexanderplatz” tan pronto dispoña dun pouco tempo libre para eso.
            A Eduardo Galeano tiven ocasión de velo na Coruña, onde veu dar unha conferencia da cal non lembro agora mesmo o tema. Del chamoume a atención a súa elegancia, vestido de traxe, con gravata, unha figura que en certo modo me resultaba contraditoria cos temas das súas colaboracións en “El País”, pero nesa ocasión admirei o seu xeito de falar, que se ganou inmediatamente o interese e a admiración do auditorio.
            Linlle “Las venas abiertas de América Latina”, un best-seller por veces demagóxico, por veces inxenuo, pero cunha tremenda forza para cantar as verdades da explotación de Sudamérica, primeiro por España e Portugal, e logo polas grandes potencias industriais, aínda que algunhas desas verdades non sexan doadamente comprobables. E teño pendente de ler “Memoria del fuego”, á cal lle meterei man axiña, agora que a súa morte volve poñer de actualidade ó autor.

Ningún comentario:

Publicar un comentario